AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.233

Hur funkar larmet på E32:an?

Hej!
Vet någon hur larmet aktiveras i E32:an årsmodell 90.

Vad finns det för olika saker som den ska kunna larma utav?

Det står i papprena att bilen har "302 ALARM SYSTEM".

Mvh
Fredrik
bm
270
bmwkillen740
525 -77 6:a
750 IAL -88
hej i min 735i -91 så hade jag ett piranha larm som aktiverades med en nyckel under huven sen skulle ja fått beställa själva fjärrkontrollen på £99 , på min 750 -88 sitter det orginallarm, har du en röd lysdiod i framrutan på luftintaget ? isåfall är det ett orginal larm. har du sockerbitskontakt nära kontakten för eltakluckan också?
Hej!
Jag har både lysdioden framme vid rutan i luftutblåset och en svart fyrkantig sak som sitter vid knappen till takluckan.

Mvh
Fredrik
tvåtakt
Larmet aktiveras utav dörrlåset, när du vrider till sista hacket. Då träder även deadlock-funktionen in. Eller så använder du din stilettnyckel. Då låser du med den stora knappen, och larmar på med den lilla på sidan. Den svarta grejen i taket är mottagaren till larmet. Vad kan få larmet att tjuta då? Förmodligen har du inte glaskrossensor i dina dörrar (tror inte det fanns på E32). Så slå in rutan går bra för tjuven, men om han öppnar handskfacket,lyfter upp dynan bak,öppnar huven,ålar sig in och försöker starta -Då går larmet!!! Om han är väldigt klumpig när han bryter i din dörr, kan larmet gå, men i allmänhet stänger han av hela sliten med sin skruvmejsel... Sammanfattning: Skitlarm, som bara skyddar ifrån riktigt hopplösa pundare, som ändå inte bryr sig ifall det tutar.
Tackar!
Då har jag iallafall fått på det. Det går igång när jag försöker att starta bilen, men när jag öppnar handskfacket eller motorhuven händer ingenting. Baksätet är redan uppflyft men jag kan inte hitta några givare där när jag tittar. Vad kan felet vara att det inte larmar när man öppnar handskfacket eller motorhuven?

Jag kan nämna att det inte är dubbla rutor på bilen ifall att det har någon betydelse.

Ska det inte finnas någon lutningsgivare?

Jag läste något om att när man aktiverar "code" i färddatorn så ska det larma när man öppnar motorhuven, det gör det inte. Är det något fel då?

Dessutom så blinkar lysdioden till nen stund när man startar larmet, och efter en stund så lyser dioden, detta indikerar väl att något är fel?

Mvh
Fredrik
bm
270
bmwkillen740
525 -77 6:a
750 IAL -88
bilen går ej att starta när du har "code" aktiverat. Den lyser me fast sken så har jag.
tvåtakt
Brytaren under baksätet kan nog skilja beroende på årsmodell. Men det är i så fall en ganska stor blank tunga som sitter ungefär vid batteriet. Men huv och handskfack skall larma, för det är samma kontakt som till belsningen i respektive. Att den blinkar och sedan går över till fast sken betyder att det är fel på någon av brytarna. Om du ställer in CODE i färddatorn så går det inte att starta och larmet går. Detta är dock så lätt att forcera, att det passar ganska bra till larmet i övrigt.
Hej igen!
Kan det bero på att radion är bytt?, för den ska väl också vara larmad. När jag tog ur radion så låg det ju en lös liten blå sak som skulle höra till larmet där bakom.

Ska inte blinkerserna blinka till när man larmar/låser med fjärren?, det gör dem inte.

Finns det ingen grej som känner av skakningar eller om man lkutar på bilen så att larmet kan starta av det?

Mvh
Fredrik
Bakom radion finns ju denna blåa sak som borde höra till larmet. men vet någon hur den ska fungera?

Länk

Mvh
Fredrik
Ännu en fråga:
Ska det larma oavsett om man lyfter upp höger eller vänster halva av baksätet om baksätet bstår av två separata dynor?
tvåtakt
Nej, radiogrejen verkar inte behövas för att resten skall funka. Men om det bara är baksätesgrejen som fattas, så skit i det. Ingen slår ju in rutan och lyfter på sätet för att lossa batterikabeln ändå.
HeJ!
Ja, inte är chansen stor att någon försöker sig på att öppna baksätet om de försöker att stjäla bilen, men någonting gör ju att larmet inte heller larmar när man exempelvis öppnar handskfacket, motorhuven etc.

Jag hittade dock en lös kontakt som hängde i två sladdar under vänstra sätet som kanske kan ha med larmet att göra skulle man kunna bygla emellan dessa sladdar ifall att de hör till larmet? Kan man mäta om de hör till larmet? Ska det komma spänning till kontakten om man startar larmet?

Mvh
Fredrik (som skriver sitt hundrade inlägg nu)
tvåtakt
Ja, där satte du mig på pottan! Jag tror inte att dom sladdarna har med larmet att göra. Men funkar handskfacksbelysningen och motorrumsbelysningen?
Hej!
Den aktuella sladden med kontakt finns under höger baksäte (fast jag skrev vänster sist), jag har dock inte kollat om det finns någon under vänster. På länken finns en bild, sladden som jag menar är den som är uppe på den röda startkabeln.
Länk
Mvh
Fredrik
Ojdå, jag glömde att svara att handskfacksbelysningen i stora handsfacket, (dock lyser det inget i lilla facket på förarsidan, men det ska det väl inte göra och det har väl inget med larmet heller att göra?), samt belysningen under motorhuven, och även i skuffen och kupén fungerar helt felfritt.

Mvh
Fredrik
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
hmm. när jag rev senast hittade jag en sladd bakom höger bakre ryggdyna som jag inte kunde fatta vart den skulle kopplas, ser onekligen ut som att den skulle kunna passa i "din" kontakt, får nog kolla en extra gång..

mvh: mr_majzoo
tvåtakt
Då har jag inga fler ideer. Sätt i ett vanligt larm i stället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.