AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
797

Modell koder!

Heter inte nya 5 seriens touring E61 och 7 seriens långa version E66?
Lite förvånad att dessa inte finns med i modellguiden.
Eller har jag fel i mitt påstående med 5 serie touringen.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Stämmer att 5-serie touringen heter E61, and 7-serien vet jag inte. Troligtvis har modellguiden inte hunnit uppdateras än.
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Finns det något samband med alla modellkoderna? Eller är de bara slumpmässigt utvalda när nya modeller kommer ut?

Varför heter just nya 5-serien E60 och gamla E39? Varför tog de inte bara eftersom E1, E2, E3, E4 o.s.v.

Vad kommer femmans nästa modell att heta? "Nu snurrar vi hjulet... nya modellen blir E47!!"

Ni förstår vad jag menar eller? :)

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
Fast sen finns det väl väldigt många modell koder på diverse olika projekt som aldrig sett ljuset oxå. Prototyper t.ex.
Så där kan ju många koder vara upptagna oxå.
Den långa sjuan heter E66 utom den långa bepansrade den heter E67, visst var det enklare när alla karossvarianter hade samma grundnamn, men det är hanterbart fortfarande.

Mvh Stephan

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det är nummer efter hur många prototyper som varit. E66 är alltså 6:e prototypen efter E60.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Känns ju onekligen lite konstigt hur dom hoppat i nummerserien för de senaste modellerna. Går man tillbaka till 80-talet och fram en bit in på 90-talet så fanns ju modellerna E30, E31, E32, E34, E36, E38 och E39. Sedan hoppades det friskt till E46 och vidare till E53, etc och nu är vi helt plötslligt uppe på E90.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

JohanE: Det är möjligt du har rätt men det känns som väldigt många prototyper de senaste åren...

___
//Ulf
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Länk Ganska komplett lista med modellkoder, tyvärr på tyska. Den kanske inte är uppdaterad dock.

Bilen: Länk
Franka2
Jo jo, där fick man lite att bita i, jag trodde jag kunde E-nummerna. Men det finns ju en hel del som man inte hört talas om.

Franka
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Trevlig länk!!!

___
//Ulf
Det finns ju en guide för E-koderna här på sidan oxå i och för sig.
I modellguiden...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.