|
|
|
|---|---|
| kan jag starta utan oljefilter för att rena motorn har haft vatten i den bara ca;30 sekunder går det eller måste ja ha oljefilter i då | |
|
Klart du kan men det kommer ju att spruta ut olja där filtret ska sitta och du får inget oljetryck. Jag hade inte gjort det iallafall. |
|
| Ska Du rena motorn så häller Du i olja och ett filter av billigare kvalitet = runt 200:- sedan tömmer Du ut allt. På detta sättet har Du renat motorn. Att köra en motor utan olja uj,uj... Det enda rena med det är rena galenskapen!! Du vill väl inte ha lagerskador och ett kommande ras på halsen? 200:- blir billigare och effektivare med! | |
|
Eftersom du har en M30-motor (antar jag) så kan du visst starta motorn utan oljefilter bara du har satt tillbaks oljefilterburken så att du får oljecirkulation i motorn. Däremot tycker jag inte heller att du skall göra det. Du måste ju ändå hälla i olja i motorn (minst 3-3,5 liter) och en tillkommande kostnad för filtret på 35 kr (Biltema) är ju inga stora pengar. Att rena motorn genom att köra den utan att ha hällt i olja först har du väl inte tänkt! Vatten i motorn säger du! Låter som när jag skulle sätta i motorvärmare i farsans Volvo 164 för länge sedan. Tog bort frostpluggen och tyckte att det var litet oljigt i kylkanalerna. Där behövdes det spolas rent! Konstigt bara att det inte rann ut något vatten ur vattenavtappningspluggen på motorn. Säkert igensatt med skit så här skall spolas ordentligt och länge! Och efter ett långt tag så hoppsan varför sprutar det vatten och olja ur oljepåfyllningslocket på ventilkåpan? Jag hade alltså tagit bort en frostplugg som gick in i vevhuset och inte den som gick in i kylkanalerna! Mycket pinsamt! Hela motorn full med vatten! Efter att ha tömt ut all olja och vatten så behövde jag också "spola rent" motorn med "ett extra oljebyte". Per L |
|
| klart att jag ska hälla i olja i motorn då jag ska köra runt den men undrade om jag måste ha filter i också bara för att rena den eller går den dåligt utan filter provade igår men den vart svårstartad då kan den dra tjuvluft utan filter | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.