|
|
|
|---|---|
|
Hej & hå. Vilken trist påsk det blev. Körde ut bilen ur garaget (525i, 15000 mil, manuell, -95) för att snickra. Då jag skulle köra in bilen igen senare på kvällen så var den heldöd. Jag lät den stå till nästa dag, men ingen förbättring. In i garaget (knuff) och ur med tändstiften - tvärsura. Ny test efter renblåsning och blästring, men ingen förbättring. Möjligen en tendens till tändning, men ingen start. Kollade sedan upp tändspolarna. Samtliga 0,8-0,9 ohm och spänning ok. Kollade sedan vevaxelgivaren och den är lite skum. Enligt Bentley så ska den vara på ca 1200 ohm, men den är bara på ca 500, kan det vara det ? Rev sedan ner insugssidan för att kolla tomgångsmotorn, men jag vet inte hur man kan testa den. Nu går jag och tittar på Hipp-hipp och lugnar ner mig. Hoppas att någon kan ge mig ett tips hur jag ska gå vidare. Hoppas att ni andra haft en bra påsk. Hälsningar Tord | |
|
Spana lite på denna länken: Länk |
|
| hallå! Det där känner jag igen,verkar vara väldigt känsliga dom här 24 ventilsmotorerna för korta körningar.Har råkat ut för samma saker på båda mina,525-93 samt 520-93,har startat dom kall och kört kanske en minut och sen stängt av.När man sen startar andra gången så har motorn gått på 4-5 burkar med kärringstopp som följd eftersom motorn blir väldigt svag.Efter det stoppet så har dom varit helt döda.Lösningen är att trampa gasen i botten och gnugga med startmotorn tills den går igång.När gasen är i botten stänger styrboxen av bränsletillförseln och tändspolarna ger på extra gnista för att "rensa" tändstiften.Motorn startar efter ett tag och brukar gå som vanligt sen.OBS! släpp inte gasen förens motorn startat,datorn ser till att släppa på bränsle i små mängder i början,ingen risk för övervarv.Sen ska man se till att detta inte händer för ofta eftersom tänspolarna "slits" mer. | |
|
Hej ! Tack för svaret, jag håller på att montera ihop allt. Passar på och byter lite slangklämmor och annat och kollar upp alla slangar, men de ser bra ut. Hoppas att det fungerar sedan, ska testa ditt tips såxåh. |
|
| Min är likadan brukar rycka säkringen till bränslet och kinna tills den tänder, i med säkringen om man har tur så startar den annars samma prosedur igen.... | |
|
Nu är allt väl igen. Jag startade med gasen i botten och höll den där tills motorn orkade igång, ca en halv minut. Sedan var jag tvungen att hålla på gasen tills motorn började gå jämnt, sedan var det ok igen. Puuh. Det känns riktigt bra nu. Det ska nog mycket till innan jag låter motorn gå mindre än ett par minuter i fortsättningen. Tack för all hjälp. Hälsningar Tord |
|
|
Hej Har en 320 -91 och en 520 -92 (samma typ av motor). Har haft dessa i flera år och de går mycket bra. Dock har de vägrat starta 4 gånger vardera under åren med exakt samma felsymptom. Motorn går bara runt utan att tända. Enda sättet har varit att hålla fullgas vilket resulterar i att motorn börjar småtända för att sedan gå i gång (ca 1 minut tar det). Det händer både på sommaren som vintern (igår tex) Efter detta så går de precis lika bra som vanligt. Verkar vara motortypsrelaterat. Stämmer det att datorn skyddar motorn och att jag inte fyller katalysatorerna med bensin (och ger extra gnista). Har ej hört detta förut. Någon som vet vad felet är? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.