|
|
|
|---|---|
|
så,var nere i bilen nu i ett annat ärenede (läs:fel) och höll på o dona med bilen,märker då att bromsljusen inte fungerar,mäter vid säkringen o där finns ström,mäter bak vid bromsljusen och där finns _inte_ ström,varken höger eller vänster bromsljus funkar,ngt speciellt man skall kika på innan man blir galen o river hela bilen ? :) tjapp | |
| Jag hade nog kollat bromsljuskontakten vid pedalstället | |
|
ja men om bromsljuskontakten är trasig,borde det inte ialla fall vara ström bak där lampan skall sitta då? eller klipper den strömmen på ngt sett ? |
|
|
Jag fattaer nog inte riktigt hur du har mätt, men det ligger ju en krets till bakljusen som endast stängs efter det att tryckknappen trycks in. Den ligger kanske efter säkringen (osäker). Kan tillägga att det inte är ovanligt att denna kontakt smälter ihop till en klump. Det brukar märkas med att det osar lite i bilen sedan försviner det, då är den död. Det är enkelt att testa denna knapp om du åndå river i bilen. Det är ju bara att ohmmäta den. 1= ej intryckt, 0=íntryckt. |
|
|
jag får byta den o se om det blir bättre då......kostade ju bara 98kr på mekonomen |
|
|
men nu förstår nog itne jag hur du menar,jag satte en bräda till bromspedalen så den var ner tryckt hela tiden,gick bak,öppnade skuffluckan,öppnade plasten ill bakljusen,sen mätte jag i kontakststycket,har för mig att det var en grön kabel till bromsljusen,o där fanns ingen ström,varken på höger eller vänster sida......men om bromsljuskontakten (den vid pedalstället) är trasig,kommer det då ingen ström bak till bromsljusen? kan inte komma på att det luktat bränt |
|
| nope inte om kontakten är paj. Men som jag skrev, den är lätt att testa. Byt ínte i onödan. Annars är det nog kabelbrott. Och som alla vet så lönar sig inte brott.:-) | |
|
ja men har jag mätt rätt eller ? tryckte ner bromspedalen och mätte o kontaktstycket,men där fanns ingen ström,då är _inte_ den bromskontakten (under ratten) trasig eller? har jag missförstått ngt eller? andra tips? det finns ström vid säkringen |
|
|
nu var jag nere i garaget igen,kortslute dem kablarna som går in i kontakten som sitter på pedalstället,och då lös bromsljusen :) så alltså,om man tar bort kontakten o sätter en kabel mellan kablarna som ska gå in i kontakten så lyser det,det borde väl isf vara bromsljuskontakten det är knas med ? tjosanfräsan |
|
|
Ngn som vet om man kan ta en bromsljuskontakt från ngt annat bilmärke,eller om det finns universal typ på macken??? |
|
|
Helt riktigt, funkar det när du byglat kontakten har du givetvis fel i den, byt och allt är ok! Det går bra med en annan såvida den passar i fästet och funkar åt samma håll, dvs är öppen antingen intryckt eller uppsläppt.. givetvis måste kablarna passa.. men det går ju oftast att lösa.. |
|
|
perffa.....dock fanns ingen på ok heller.-....blir mekonomen imorrn o sen åka kommunalt en dag hehe |
|
Lundqvisten |
chObbe: Hur mkt har du KLIPPT i kablaget till bromslysena? Har du tex kopplat in tre slutsteg med eldriften från bromsljusena så lär de ej funka :-)) (inte slutstegena heller) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.