AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.463

hur demonterar jag dragkrok kovil q som sitter som f*n

har en demonterbar draganordning av märke kovil q på min e34.
har försökt få bort kroken, men den verkar rostat fast. Verkar som föregående ägare låtit den sitta på hela tiden.
Finns det nåt hopp om att få av den, kan man använde något verktyg för att få mer kraft när jag ska dra ut den? tips mottages gärna.

Hur är det på besiktningen, måste man kunna visa att man kan demontera den vid sådant önskemål av killarna i blått?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, den måste gå att demontera vid besiktningen.

Prova att värma med gaslåga på fästet så det expanderar och släpper taget om själva kroken.

Jag misstänker att du redan provat med 5:56 eller motsvarande penetrerande olja...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Hade en Kovil på min E34, minns inte riktigt, men det är väl någon form av lås och spärr som måste släppa innan det är någon mening med våld...

/Udo Dirkelsniff

Länk
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
marcusss: Hur har det gått?

/Udo Dirkelsniff

Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
-Kör på massor av rostlösningsolja

-Om det inte hjälper så tar du en vajer och fäster i något fast föremål (tex ett kameraskåp) och gör ett kraftigt ryck frammåt med bilen..
hej igen, jag fick nedslag hos besiktningen pga att min kovil q demonterbara krok satt fast.
det sitter en liten spärr på höger sida, är det den enda spärren som håller kroken på plats, eller måste jag lossa nåt mer?

jag har dränkt skiten med 5-56 och ryckt och knackat utan större resultat. men att värma på den känns vanskligt eftersom tanken sitter precis bakom.
den går att vrida nån halv milimiter nu både åt höger o vänstrer men inte mer.

ska den dragas rakt utåt när man ska få loss den?
ska det funka att spänna fast kroken i ett träd eller dylikt och gasa på lite? :)

tacksam för svar och tips! känns som nån mer än jag borde drabbats av detta.

Bilen:
Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Nope.... kör inte vajer + träd det funkar inte bra, skojjade bara.

Hade själv kovil innan, man måste dra spärrent ut + vrida spärren om jag inte miss helt fel. Kan titta efter, kompisen har den bilen nu.

Fetta in av bara den när du fått bort den.

ingen? vore bra med tips nu eftersom jag i helgen har tillgång till garage och diverse verktyg som jag i vanliga fall inte har....
tack

Bilen:
Länk
bmw man. ja det är ett handtag som ska dragas till höger och sedan vinklas nedåt... det är allt man ska göra för att kunna lossa kroken alltså?
jag begriper inte varför jag ej får bort den eftersom den glappar litegrann, så då borde det ju bara krävas lite styrka att draga ur den.

och det är rakt ut jag ska dra, inte vrida den eller nåt samtidigt?

Bilen:
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Med risk för att blanda ihop de olika kuldelarna så...

Du ska trycka in en "knapp" som frigör handtaget så att detta kan tryckas nedåt. När handtaget är i bottenläge ska hela kuldelen vridas ett halvt varv medurs för att sedan dras rakt ut, kulan pekar då alltså nedåt...

Kovil har ett stort antal demonterbara kuldelar, den jag beskriver är den absolut vanligast förekommande i Sverige, men det finns som sagt flera...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Den Kovil jag hade behövde man inte vrida kroken på.

1. Lossa spärren som frigör handtaget

2. Tryck handtaget nedåt

3. Drag kroken rakt ut.

Det var alles.
tänkte bara säga att jag fick loss den till slut.
det var handtaget som släppt från tappen som håller fast kroken i bakändan.
tack för alla svar ändå.

Bilen:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.