AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.059

relä till soppapumpen (e30) köpa vart?

hejsan

igår pajjade mitt relä till soppapumpen,ähh tänkte jag,byglade,åkte in på okq8,men dem hade inga,inte statoil preem eller shell heller,bmw och mekonomen öppnar inte förens på tisdag har jag för mig,vart ska man då köpa,vill ju inte vänta enda tills på tisdag,

tjofras
öhhhhhhhh...satt o läste nåra gamla trådar nu,kan det stämma ett det där lilla relät kostar 7oo:- till e30??
parolof
vad är det som är så speciellt med sopparelät? Hårresande dyrt verkar det vara i allfall
E3
1.828
E36
USA bilar
Knappast troligt att det är det priset...
Kostar under 100 till Volvo iaf..
ho
86
hovang
318is -90
Man kan bygga ett sådant relä av två vanliga bonnareläer för 30 kr styck.Hur man ska koppla står ju tryckt på sidan av originalreläet.
yttryck
chobbe !
soppa relät vart dåligt på min 320:89:a oxå. men jag bytte
det reläet mot ljusreläet som sitter i säkringsboxen tillsammans med övriga relän. testa du med innan du köper nytt relä.
Se bara till att det är samma värden på reläena. det står i sifferform , vet oxå att reläena var i olika fäger, men så länge värdena och storleken på reläena stämmer så ska det fungera
En bekant till mig som har skruvat med många bmw bilar hjälpte mig o jag behävde inte köpa nytt relä, lysena fungerar med
det krånglande soppareläet och lysreläet fungerar klockrent för soppan. jag har kört så i över ett år nu.
lycka till
/igor

Lundqvisten
Det där låter vanskligt att laborera med reläerna, tror ej att BMW rekommenderar att man sätter in ljureläet till soppapumpen.
När jag kollade på mitt sopparelä, så upptäcktes att där fanns ett extra flatstift.

Vad man däremot kan göra är att skifta reäet till lambdan och prova det till soppapumpen.(samma art nr på båda två)
På E30 320ik är soppareläet det mittre reläet av de tre som sitter gömda under plastkåpan på det vänstra stötdämparetornet. det reläet som ligger underst i nivå mot de övriga två är huvudreläet, har för mig att det sitter längst fram av de tre. Tyvärr är det ej så många som vet om vilket av reläerna som verkligen är soppareläet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.