|
|
|
|---|---|
|
Jag har tidigare skrivit om min gamla 518 som aldrig kommer upp i riktig arbetstemperatur. Urspungsproblemet var att tempmätaren sällan gick upp mer än till ca 30-35 % samtidigt som den gick upp i rött vid kökörning och liknande. Bytte först termostat och fick därigenom bort problemet med överhettningen, men inte problemet med överkylningen. Eftersom termostaten var från Biltema utgick jag från att den var kass och inhandlade därför en ny från BMW. Vid det senare bytet gjorde jag också en mycket grundligare tömning av systemet (hade slarvat sist och bara fått ur drygt hälften av vätskan) samt - som jag tror - en grundligare luftning (dock ej genom att hissa upp framänden av bilen eller nåt sånt). Dessutom gjorde jag en en kylarrensning med avsett medel från CRC och avslutade det hela med att hälla i en flaska CRC kylarcement. Så, har det då blivit nån skillnad? Nej, inte mycket. Jag förlorade egentligen inget vatten vare sig före termostatbytena eller efter, men kylarcementet verkar i vart fall ha bidragit till att systemet är tätare. Locket suger sig fast mer och jag måste faktiskt vänta innan jag kan skuva av det (vilket jag inte behövde förut, det fanns liksom inget ångpys alls då...) Tempmätaren går dock fortfarande endast upp till ca 30 %... Nu undrar jag följande: 1. Läste nånstans att den nedre kylarslangen ska vara varm. Min är iskall. Betyder detta att jag fortfarande har dålig cirkulation pga luft i systemet eller pga nåt annat? Hur luftar man effektivast? 2. Jag köpte en ny vattentempgivare på Mekonomen (i tron att det kan vara den som spökar). Jag trodde jag visste var den gamla satt nånstans (högt uppe i mitten där de övre kylarslangarna går in), men när jag jämför med den nya så ser de inte likadana ut. Hur ska den se ut och var sitter den? Säkert är det ett struntproblem, men jag irriterar mig på att det inte går att fixa. Tempmätaren ska ha styvert (dvs stå rakt upp;-) tycker jag! Tacksam för hjälp! Mvh ///Pewe | |
Hello Nasty |
Åk till en verkstad och be dom kolla tempen vid kylarn, dom mäter den snabbt med en pistol som dom riktar vart dom vill och får då reda på tempen. Jag skulle tro att det är din tempmätare som strular! MVH/Henrik |
| jag skulle tippa på att du har något skit i slangarna eftersom den undre slangen inte blir varm kolla om din vattenpump e okej den kanske inte orkar pressa fram vattnet jag tycker du ska spola ut systemet ordentligt med vatten som har högt tryck tex en slang el dyligt | |
| Pewe, hur var det med tempgivaren? Är det den som sitter där uppe på där slangarna går in eller var? Min tempmätare är stendöd så jag tänkte kolla givaren. Antog också att det var den vid slangarna men är osäker. | |
|
Tjo sitter det en backventil i termostaten om det gör det är den mont åt rätt håll? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kylarrensning usch och tvi. Kylarcement ännu värre, det absolut bästa sättet att förstöra ett kylsystem. Det sätter igen värmeelement. värmekranar, kylaren, en produkt som inte borde få finnas.Kan bara användas i yttersta nödfall, skall sedan rensas bort omedelbart kylaren repar man och rensar hos en kylarfirma. Detta är medel som skapar mer problem än dom löser. MVH Hasso |
|
Tack för alla tips! Hello Nasty: Börjar också och luta åt tempmätaren. En annan vänlig själ tipsade mig om glappande jordanslutning på baksidan av instrumentet/mätaren. Ska kolla detta snarast. Dr dolittle: Slangarna har varit av och är renspolade. Taskig vattenpump är dock tänkbart. Finns det nåt bra sätt att kolla funktionen hos denna? Drivremmarna är nyligen bytta och spända. Venom-X: Har tyvärr inte haft tid att kolla placeringen av tempgivaren mer. Gjorde endast en snabb jämförelse utomhus i mörkret just när jag hade köpt den, och då tycktes det inte stämma. Har dock tre liknande givare i samma område och ska kolla vidare i helgen. Hittade också en bild i Haynes handbok som kanske leder mig rätt... Återkommer! hawkaye: (f_n vilka exotiska namn ni har grabbar:-) Jag vet inte om det sitter en backventil i termostaten, men jag vet att den är monterad åt rätt håll. hasso: Är det verkligen så? Flera (och då menar jag inte försäljare) har upplyst mig om att det är både riskfritt och rekommendabelt vid läckage etc. Ja ja, man lär så länge man lever.... Mvh ///Pewe ______________________ BMW E28-registret #157 |
|
|
Jag monterade in en elfläkt på min bil från en saab 900 och tog även termokontakten från en saabkylare. Monterade kontakten på ett t-rör och monterade den på övre slangen till kylaren. Har aldrig haft problem igen med att bilen går varm... eller kall för den delen. |
|
|
Nu har jag lyckats lokalisera var tempgivaren sitter(en mek pekade ut den). På min M10:a är det den jag misstänkte från början, nämligen en av de tre givare som sitter i mitten på toppen av den "metallklocka" där de övre kylarslangarna samlas och går in (närmare bestämt den som sitter längst fram till höger, om man står framför bilen. Hoppas du förstår vilken jag menar Venom-X...?) Problemet är att den givare jag köpte på Mekonomen inte ser likadan ut som den som nu sitter monterad. Den nya har bara ett kontaktstift medan den gamla har två. Har provat att dra loss den ena kabeln (den som inte har något med mätarens funktion att göra) och kan inte upptäcka någon skillnad i nåt avseende...? Har också försökt att se vart denna "mystiska kabel" leder, men den försvinner bakåt in i ett virrvarr av andra kablar i en kabelstam, vilket gör det omöjligt att följa dess slutdestination. Nån som har nån idé vad som kan vara kopplat till givaren, förutom själva mätaren? Har också noterat att (sedan jag körde en kylarrensning med efterföljande cementering) nu faktiskt HAR värme i den undre kylarslangen samtidigt som kupévärmen blivit klart bättre! Alltid något! Har därutöver upptäckt att fläktkopplingen är slut. Körde "tidningstricket", dvs stoppade ned en tidning mellan bladen när den var varmkörd, och det fanns inget motstånd alls... Det ena leder liksom till det andra. Ska därför till skroten och inhandla en bättre begagnad (förhoppningsvis?!) koppling och sedan får det räcka med fix för just det här problemet. Mvh ///Pewe _______________________ BMW E28-registret #157 |
|
|
Hej! Jag är inne på Stalles linje! En fläkt till en 900 kostar 200:- på skroten och då tar man termostaten på en gång, kostar annars 50:- på Biltema! Däremot undrar jag vad det är för T-rör du använde dig av 1 1/4" eller vad använde du? Vad är det för gänga på "termostaten"! Mvh Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.