AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.476

Förhindra bilstöld

Folk opererar ju in chip i sina husdjur för att kunna spåra dem om de kommer bort. Kan man köpa något liknande till bilen? Blir den stulen så blir det en enkel match att hitta den sen. Utrustningen är väl inte heller särskilt stor så det borde ju vara rätt enkelt att gömma någonstans alt. sätta in mer än ett.
Finns det inte sån GPS tracking tjosan redan??

Länk min pärla
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Verkar finnas massor av olika sorter. sökte på google

Länk
GPS Tracking är det vanligaste vad jag förstår. Hur pass effektivt det är låter jag vara osagt...

The Seven Series...Cause I ride with pride!
Hej,

Jag har placerat en begagnad GSM telefon med ett Telia kontantkort på en dold plats i bilen, och anslutit den till 15-matning (laddas då nyckeln är på) och en diskret rutantenn.
Telefonen har jag registrerat på Telias "Friendfinder" (GSM positionering), så att jag kan söka den från Telias Friendfinder webbsida eller från min vanliga GSM med ett SMS.
Står bilen i stadsmiljö där det är relativt tätt med GSM basstationer har jag nästan alltid klart mindre än 100m noggrannhet (=den har alltid hittat rätt gata), på landet kan noggrannheten bli klart sämre men då är det ju å andra sidan färre vägar att leta på...
Friendfinder är gratis att registera sig på, det enda som krävs är att det är ett Telia-GSM abonnemang man söker upp. Varje sökning kostar som ett SMS.

Rekommenderas varmt, billigt, mycket enkelt, tillräckligt bra noggrannhet för att göra sökandet efter den stulna bilan avsevärt enklare...

Mvh. /Kjell
Kjell: Jag hade exakt samma lösning i min bil för något år sedan. Det visade sig dock fövånansvärt svårt att hitta bilen med en noggrannhet av några hundra meter (antar att triangulärpositionering tillämpas?). En kompis "snodde" min bil och parkerade på ett enligt han lämpligt ställe för att se om jag kunde hitta bilen. Det var oerhört svårt. Fast lösningen är ju bättre än inget.
Hej bjoerck,

Ja, jag tror att det är triangulering mellan basarna som Telia tillämpar (möjligen kombinerat med fälltstyrkemätning??).
Jag har gjort precis samma test som du här i Göteborg, och 2 gånger av 3 har jag hittat bilen inom 5 minuter efter att jag befunnit mig på platsen Friendfinder angivit, tredje gången tog det drygt en kvart. Vi har även testat att parkera den inomhus i ett parkeringshus, och även då kunde FF peka ut den med god precision (vilket inte funkar bra med GPS). Först hade jag lite dålig precision, men jag misstänkte det kunde bero på att telefonen var gömd bakom en massa plåt, så jag anslöt den till en GSM-rutantenn och efter det upplevde jag det som om positioneringen blev klart bättre (OBS-mycket ovetenskapligt!)
När jag däremot testade att leta upp den någon mil utanför Stenungsund (5mil norr Gbg) visade den fel på minst 2, säkert 3 kilometer. Men jämfört med ingen vetskap alls om var bilen befinner sig är ju sannolikheten rätt mycket bättre att hitta den även om man vet var den finns på några km när tycker jag...

Mvh. /Kjell
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Ta en hund av lämplig storlek, montera hunden i handskfacket. vips så har du en öronmärkt bil :-)

/J
Tycker att det låter smart med en gömd mob.telefon, funderar på att ordna det i min sommarbil.

Nu är jag dock rätt kass på det elektriska, vad är en 15-matning? Antar att man får modifiera en vanlig laddare till ett cigg-uttag, men var ska man ta strömmen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.