AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.241

Inkoppling av slutsteg och baslåda till E46

st
2
staenv
320i Sedan -01
Jag har haft lite problem med inkopplingen av ett slutsteg och baslåda i min bil (320i 01:a modell E46). På det slutsteg jag har finns både ingångar för högnivå och lågnivå. Jag tänkte att det bästa var att koppla inn sig på lågnivån men signalerna från stereon (BMW buissnes CD) är högnivå. Jag köpte då en hög till låg signalomvandlare och kopplade in den på de bakre högtalarna och sedan en RCA kabel från omvandlaren in på steget. När kopplingen var klar och skulle testas så lät det inte alls bra (missljud). Den baslåda jag har består av 2st 10" basar på 4ohm styck. Dessa var till en början seriekopplade vilket då ger 8ohm. Jag gjorde om kopplingen till parrallell så nu ligger totala impedansen på 2ohm. Efter det misslyckade resultatet så testade jag med högnivåingången på steget och drog då kablarna direkt från de bakre högtalarna. Resultatet blev bättre men lång ifrån bra, ibland så dör basen (slutsteget verkar klippa, inte orkar med). Någon som har något tipps på vad man kan göra? Är det bättre att ha seriekopplade bashögtalare dvs 8ohm?
Seriekoppla!

Om det är ett tvåkanalssteg som du bryggkopplar så halveras impedansen dvs du kör steget på 1ohm. Om det inte är ett slutsteg av mkt bra kvalité så lär det inte tåla belastningen.
Tja!

Har Du ingen möjlighet att endast använda en RCA kabel med tillhörande signalkabel från enheten till slutsteget?

Jag förmodar att det är ett separat slutsteg, annars glöm mitt påstående!

Mvh
Alex
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.