AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
816

5,25-tums 2 vägs kit, ha 2 att välja på vilket bästa!

tjenna ha en bmw E36 coupe ha bestämmt mig för 2 vägs system plus en baslåda som ja redan inhandlat. nu står det bara mellan dessa 2 system men frågan är vilken som är bäst.
spelar mest pop,dance,rnb

1 MB Quart DSE-213 Känslighet 93dB. Frekvensomfång 55Hz-32kHz. Effekttålighet 90W max. 35W RMS. Monteringshål 114mm. Monteringsdjup 59mm pris 1590 kr

2 OCTANE ZR 75 W 150 W 75 - 20k Hz 89 dB 6 cm 1400:-

ha ett mds slutsteg som ja tänkte driva dom med.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag har inte hört just dessa två men baserat endast på "pappersprestanda" skulle jag välja de från Phoenix Gold.

DSE-213 är från MB Quarts "budgetserie" med en anmärkningsvärt hög delningsfrekvens på 5.2 kHz, om inte annat så borde dessa bli väldigt riktingskänsliga pga detta.

För ZR så talar brantare filter på 24 dB/Oktav och en förmodat lägre delningsfrekvens (verkar hemlig) samt att ZR är "snäppet upp" från Z-serien. Sist men inte minsta att de går att handla från firman där en av forumets verkliga bilstereogurus (Robsarve) verkar. ;)

Mvh Björn
ok tack för svaret tror ja kör ZR då
tänte en sak till dls ha ju fina grejer men dom ha inget bättre kit för ca 1500 kr va?
tänkte även på diskanten man får till, passa den direkt i dörren finns ju liten diskant där, bara plocka bort den gammla o sätta i? eller ska man sätta den på instrumenpanelen?
zp
82
zputnic
BMW 320ik Sedan -88
BMW 325i Touring -89
midbasen och diskant ska sitta så nära varandra som möjligt, det blir bättre ljud om allt ljud kommer från samma punkt.
ok men diskanterna är små borde gå sätta fast med dubbel häftande tejp va? så man kan sätta den jämte typ
zp
82
zputnic
BMW 320ik Sedan -88
BMW 325i Touring -89
Jag gjorde såhär:

Länk

Detta är byggt för 3vägs men principen är densamma
ok det va smart bygge ju. men mina 5.25 tums sitter ju nere vid kopplingen typ nedanför dörren, borde gå sätta ett fästa på diskanten o sen skruva dit den där eller liknande ju, palla inte bygga nya mallar krabbaigt komma åt på min 36
zp
82
zputnic
BMW 320ik Sedan -88
BMW 325i Touring -89
Såhär gjorde jag på e34:an, dock utan diskant då jag har 3.5" och diskant på i-brädan.

Länk

Ska du ha diskanten nere vid fötterna kan du försöka rikta den snett uppåt mot mitten av bilen.
ok få testa mig fram så det låter rätt
Robsarve
Det följer med monteringskoppar med ZR-kiten som du kan rikta diskanten lite i när den är monterad.

tycker Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.