|
|
|
|---|---|
|
Här är ett litet tips: Läste förrut på forumet att vissa har problem med sina öppna sportluftfilter. De tyckte att bilarna gick sämre med sportluftfilter.Enligt mina beräkningar så får bilarna för mycket luft. Detta löser man enkelt genom att ta bred silvertejp och dela bredden på mitten, sedan tejpar man ett varv runt sportluftfiltret högts upp mot luftmassemätarsidan på filtret. Och vipps, bilen går som ett skött. =) Men, detta är en snabbt lösning.Det går säkert att göra snyggare med något annat som begränsar insuget av luft på filtret. MVH Fredrik Hejssssss | |
|
Hur då för mycket luft? I förhållande till vad? Om bilen gick bättre med ett sportluftfilter så skulle det sitta ett sådant i bilen vid leverans från fabrik. Dom vet rätt mycket om motorer, grabbarna i Munchen. |
|
|
Jo det är förstås sant ingen är vell så mån om sina kunder och bilar som BMW. Men vill man ha ett fränt ljud och bibehållen prestanda så kan deta vara nå. Det är ingen bil det är en BMW. |
|
|
En sugmotor kan i princip inte få för mycket luft - åtminstone inte pga att luftfiltret inte ger tillräckligt motstånd! Luftflödet förbi LMM reglerar bränslemängden....enda möjligheten är att spridarna och bränslepumpen inte orkar leverera tillräckligt med bränsle, men det är inte någon risk om inte bilen är mycket kraftigt trimmad! Men å andra sidan finns det ingen effektökning att vinna på ett sportluftfilter heller, eftersom originalfilter och luftburk är kraftigt överdimensionerad i original! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja min är chippad och den går mycket bätre med tejp biten på mit koniska filter. men min bil i allmenhet är litte underlig kan kanske bero på mitt chipp som sagt. Har ingen varv spär heller kann dra den till 7000 rpm och den klipper inte av motorn. |
|
|
Det låter som nåt för första April det där...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jeppe> kanske detta är lösningen på din vårtrötta 12a;) Mvh/Micke |
|
|
Hej! Ville inget viktigt men dagens bensin är alldeles för stark för E30 motorerna så om man spär ut bensinen med två delar vatten så får man ut ca 10 Hkr extra... Glad påsk! /six power... |
|
|
six power: VA! är det sant!? Ska ut och prova på en gång! Skriver sen hur det gick. ;-) |
|
|
javisst gör det!!... sen kan jag väl få köpa ditt block billigt för det är väl det enda som blir kvar... :) |
|
|
Har provat nu... Mycket riktigt gick den betydligt bättre än förut, i början det vill säga. Efter ungefär 1 minut började den misstända lite. Jag trodde att det bara var motorstyrningen som ställde om sig till det optimerade bränslet, men jag vet inte längre. Sen stannade den med ett par kraftiga "klonk" i motorn. Efter det vägrar den starta. Den går inte ens runt när man vrider om nyckeln... Nån som vet vad det kan vara? hehe ;-) |
|
|
ha ha... kolla så inte silvertejpen från luftfiltret letat sig in i plenumkammaren.. ett vanligt problem nämligen... |
|
| Fan va ni e grymma grabbar, eller inte. Fricke ville bara dela med sig sina erfarenheter. Tycker ni inte att det är rätt så svara inte. | |
| Det kan ju möjligen vara så att silvertejpen fungerar som en värmesköld, om sportfiltret inte är riktigt avskärmat. Annars så kan motorn knappast gå bättre för att den får mindre luft. | |
|
Kan också vara så att det uppstår ofördelaktig turbulens i luftströmmarna när tejpen inte är monterad... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ok, jag är ledsen grabbar... jag har kukat ur hela diskussionen... men ok, silvertejp brukar ju funka.... annars kan man ju stoppa en ekorre i grenröret för när han letar sig ut brukar det ge samma efekt som en turbo.... men det är ju inte alla som har tillgång till färska ekorrar så håll tillgodo med gråsparvar innan parningssäsong...:) Puss |
|
|
six power: fan du borde få pris som ballaste killen på forumet. Jag dör av flabb (GROV IRONI) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.