AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.216

Dålig radiomottagning

Da
3
DanielMN
735iAL -89
Sen jag köpte min BMW har jag stört mig på att det är sämre radiomottagning i den än i min gamla bil. Jag har inte en originalstereo i bilen utan en Sony CDX-4160 med 1st antenningång. Som jag har förtsått ska man ha en stereo med 2st antenningångar som dessutom är "BMW-kompatibel" för att kunna få ut bra ljud från bakruteantennen. Stämmer detta? Och i så fall var köper jag en sådan stereo? Kan ni ge mig några tips på modeller?
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Kolla att du har 12 Volt till antennförstärkaren i vänster C-stolpe, jag har för mig att det är den bruna ledningen.

Mvh Björn
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Brun färg på kablar brukar oftast ha något med jord att göra.
Brun är jord i tyska vagnar, vit är spänningsmatning till förstärkaren på nyare, lite osäkert på en -89 dock.
Utan spänning brukar det inte ens bli dålig mottagning, och det är inte säkert att din bil har diversitymottagning och dubbla antennsystem, detta kom också på lite nyare modeller. Om du har diversity så har du en vanlig antennkabel och en tunnare variant med en liten kontakt osv, du kan ju söka efter denna framme vid stereon och se. Helt riktigt att du isf måste ha den stereo som är avsedd för bilen för att allt skall funka som tänkt.

FP
Da
3
DanielMN
735iAL -89
Det stämmer, jag har även en tunnare antennkabel med liten kontakt som inte är inkopplad. Jag tycker i alla fall att den ser ut som en antennkabel.

Är det någon som har tips på kompatibel stereo? Måste jag köpa stereo från BMW? Det känns löjligt och kommer säkert bli dubbelt så dyrt.

Ström till antennförstärkaren är förstås inkopplad. Jag fick ungefär 1000 träffar när jag sökte på "radiomottagning" på forumet innan. =)
Hehe. Då funkar ju sökfunktionerna iaf... Det skall vara en tunn, c:a 2,5-3mm koaxialkabel (skärmad kabel) med en vinklad kontakt, om det är som på t.ex E39.
Stereo kan man kanske hitta på nån bilskrot, på webben, på Powerbörsen, Blocket osv.

FP
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
På min är sladden är vit, men kontaktstycket brunt. Visste att det var något som var brunt på plussen.

Den tunna diversitykabeln styr vilken antenn som antennförstäraken har inkopplad, är den inte ansulten så väljer antennförstärkaren antenn 1 och växlar inte in 2 och 3 längre. Om mottagningen på antenn 1 är hyfsat bra (dra ur diversitykablen och kolla) borde det räcka till en alternativ radio.

Mvh Björn
Verkar om det är en diversity antenn iaf då på Daniels -89, vilket isf är tidigt. Kanske BMW var tidigt ute med detta? Men det bör vara max två antennsystem isf eftersom inte ens E39 har 3 antenner på FM-bandet, och helt klart blir mottagningen lite sämre i vissa lägen om man bara kör på ena antenndelen, särskilt när man svänger och råkar få en "dålig" riktning mot sändaren jämfört med en vanlig antenn utan diversity.

FP
Da
3
DanielMN
735iAL -89
Hmm.. Kabeln som jag trodde var diversitykabeln, är på min bil en mycket tunn svart-vit kabel med en blå kontakt. Kanske har jag inte diversity på min bil trots allt!?

Men är det verkligen möjligt att en lyxbil för 500000kr säljs med undermålig radiomottagning?

/Daniel
Nej men fel kan ju uppstå.
Diversitykabeln är svart koaxkabel med vinklad kontakt av metall.

FP
Fu
240
Funatic
325iA Cab -93
På min räckte det faktiskt med att låta batterikabeln vara av ett par timmar - verkar som det är en universalskur =)

Skillnaden är stor - från ingen eller dåligt mottagning på vissa kanaler till perfekt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.