|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
I teorin borde en ren,nyvaxad bil vara något (ytterst lite) snabbare än en smutsig. Detta pga. det lägre luftmotståndet. Om detta är praktiskt märkbart sen, nja. Men ändå! :-) Mvh Carl. |
|
|
Nånting som minst ger 100 hk extra är att lämna tjejen hemma. Som du säger daniel en nystädad och nytvättad bil med sommarsulor och en bra låt på radion går dubbelt så bra som en vårslaskad bil med v-däck och grus till fotknölarna. mh |
|
| Carl L -> Och teoretiskt sett får man se filmen först om man sitter längst fram på bio... | |
| Rammstein: Precis! Fast det märks kanske inte det heller... Hm. :-) | |
|
hahaha, denna tråd va rolig ... BMW: BECAUSE I’AM WORTH IT |
|
| Håller fullständigt med att bilen går bättre nytvättad och städad, man vill bara ut och köra hela tiden! | |
|
Är det ingen som mätt 0-100km/h med skitig bil och sedan tvättat och städat och mätt igen:) det måste ju minst ge 1 sekund:) Mvh Andreas |
|
|
Håller med allihopa, en nytvättad bil går alltid snabbare än dom andras :). Men medans jag läste genom tråden, kom jag på en grej. Golfbollar med gropar på är väl snabbare än släta bollar. Tänkte om det gällde bilar med kanske??? Hitta den här informationen: "När bollen flyger fram genom luften strömmar luften kring den. Men strömningen är inte symmetrisk, och det beror på att luften "släpper" från bollens yta strax efter det att den nått baksidan, man brukar säga att luftströmmen avlöser. Detta gör att trycket på baksidan blir lägre än på framsidan och sammantaget gör detta att trycket ger upphov till ett luftmotstånd. Luften på ytan av bollen rör sig med bollens hastighet medan luften utanför det så kallade gränsskiktet, som bara är någon tiondels millimeter tjockt, inte påverkas. De små groparna på ytan gör nu att strömningen i gränsskiktet blir turbulent. Det skapas då många små virvlar som gör att luftströmmen kan följa bollens yta litet längre på baksidan än annars. Man kan säga att groparna gör bollen mer strömlinjeformad än vad den egentligen är. Rätt utformade gropar kan minska luftmotståndet med ungefär hälften jämfört med en slät boll. " Så...kan man säga att med en riktigt smutsig bil åker man snabbare än en nytvättat.... (med hjälp av mycket fantasi kanske)... :) Vad tror ni? |
|
|
frallan82: Om du ska få samma effekt som hos golfbollarna måste du väl skapa gropar av motsvarande storlek på bilen. Bara att ta fram storsläggan så vi kan få klarhet i om teorin stämmer. :-) Mvh Johan |
|
| haha.....hmm nån som vill testa :) ???? | |
|
Haha, precis det symptomet känner jag oxå när man backar ut från tvätthallen! Att åka omkring i en nytvättad bil ger så sköna behagskänslor, nästan som vårkänslor ;) citerar min flickvän: "Du kommer ju nöta ut lacken på den där som du gnuggar" Bör tilläggas att bilen tvättas minst en gång per vecka :D |
|
| Ska fanimej ta en tvätt imorgon så man blir på extra bra humör =) | |
|
Haha, instämmer helt och hållet. Min går lite segt nu faktiskt, får åka hem och tvätta efter jobb. Vi skall ju rakt inte ta upp hur stor prestandaökningen blir om man har solen i ryggen! Minst 10 km/h på toppfarten! ;) |
|
|
Det gick inge fortare med gropar på bilen... :( Nån som vill köpa en E36 (Lättare modifierad...) |
|
|
Få se nu, tvättade bilen i fredags och spolade bort damm på den i måndags och vaxade. Jag diskade disken förra onsdagen! Det säger allt! Börjar för övrigt krypa konstiga djur i slasken nu.... diska kanske.. |
|
| Längesedan jag konstaterade att jag har renare i bilen än i min pundarkvart :-) | |
| Du kan väl inte på allvar tro att bilen går bättre för att den är ren?? | |
| ..jo, självklart gör jag det! | |
| Hahahaha men snälla... trodde vi hade klarat av det redan. | |
|
jag tycker att min bil går snabbare när jag har tvättat den... :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.