|
|
|
|---|---|
|
Har problem med motorn. Installerade en utbytesmotor på min bil efter motorhaverin i höstas. De första två månaderna gick den helt okej o kändes väldigt pigg. Sedan började det ticka(kamaxeln kan jag tänka mej). Sedan började den låta ännu mer. Efter servicen (oljan+oljefiltret+luftfiltret) som hände direkt efter att bilen gått 500 mil sedan motorbytet blev det hela ännu värre. Har kört en hel del under vintern. Då började motorn att ha en döende, ojämn tomgång. Typ trrr........trrrrrrr......trrrrr. Under tomgången så går varmätaren själv från 1000 till 1500 varv själv. Nu när jag axar så känns det liksåm så att motorn vill inte. Speciellt i början. Några tips? Tankar? Vad kan det vara? Kamaxeln? Vippor? | |
|
Med största sannolikhet: sliten kamaxel/vippor! Vanligt fel på den motorn... Lyft på ventilkåpan och inspektera skicket - det skall inte finnas något synbart slitage på loberna och man skall inte heller kunna känna slitage om man drar tvärs över lobernas glidyta med nageln. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det gjorde jag för två månader sedan. Kamaxeln e sliten, det vet jag om. hur länge till duger den här motorn? Hela bytet hamnar på runt sex tusen har jag räknat ut.. Så det planerar jag att göra någon gång till sommaren. Eller kan motorn plötsligen dö? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.