AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.409

Italien import + papper?

Hejsan!
Jag har en fråga om att importera från tyskland men bilen år ifrån italien ,dvs italienska papper!!
Man reser ju dirket ragg när man hört sånt men jag har iallafall tänkt att ge det en chans!
Jag jobbar på ett flygbolag så det e billigt att flyga ner över dan ....

Nu har jag en fråga om hur jag tar reda på hur ett italienskt "FSB" ser ut!!??
Det finns en hel del bra länkar på hur ett tyskt FSB ser ut med bilder o allt...men jag skulle vilja se ett italienskt på bild åtminstone inna jag beger mig neråt!
Är det nån som har en kopia på ett eller en länk??

Några andra fall gropar mottages självklart!!!
har ju bilfeber o knarkar mobile.de halva nätterna......
Tacksam för alla svar!

ahh glömde... det finns ett inlägg i forumet..men länken är död :(

nämen!! nu funkar länken plötsligt!! :)
underbart!

Mycket viktigt är att bilen har varit registrerad på en person i tyskland ( dvs haft skyltar) är bilen bara varit förregisterad för då krävs det italienska regbeviest I ORGINAL för att ASB skall godkänna bilen

DJ Power tog in en MB 320T som han inte kunnat regga p.g.a. av detta och han driver idag en process mot VV och ASB gällande att ASB sagt en sak för att nästa vecka inte godkäna det dom lämnat skriftligt på veckan innan....

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
super bra tips!!
jag vet ej om den varit reggad i tysklandet innan eller inte..men han säger sig ha orginal papper på den från italien...
då behöver man inte tänka på nåt annat än att få både "Certificato di Proprietà" samt det där som på tyska heter "italienischen Fahrzeugscheins " ??

en annan sak som varit lite ångest är ju lån på bilen...kan de följa med bilen på nåt sätt?`
och måste bilens italienska ägare o säljaren vara samma person??(köpa stulen bil vill jag ju inte!!)
eller kan en italienare lämna in den på försäljning i tyskland....

usch vad mkt saker man skall tänka på hehe men det e lite av sporten!
låter som "fel" bil på nåt sätt om det är så mycket potentiellt krångel...
Bit i det sura äpplet och betala 1000 EUR mer för att slippa ev. problem...tyvärr

well inget e fel ÄN....vill bara gardera mig o lyssna om det finns folk med erfarenhet....
förövrigt har jag ej 1000 urisar mer :)

jag tänkte kika på den iallafall...italienska papper i sig skrämmer mig inte å mkt..mer att det e nån slags bluff som jag inte känner till...men det är ju som vanligt med import...läskigt som fan ibland...men billigt hehe
Ta och kolla upp precis vad som gäller om det är italienska papper på bilen. Det är tydligen en massa personer som har "italienska" bilar stående som inte har gått att regga i sverige just nu pga att vägverket och dom italienska myndigheterna inte har samma syn på vilka papper som behövs osv...
ok...ska se om det går att regga i tysklandet först då...
vill ju inte bli ståendes med bilen!!hua!

nån som vet hur snabbt det går? o vad det kostar? det blir väl en import till tyskland först o sen en import till till svedala?

han mumlade nåt om att det skulle kosta 300 urisar men hans engelska var super dålig...o min skoltyska e inte direkt i topp.

jag frågade om det var organl papper o om det fanns ett FSB..han sa att han kunde fixa det men det kostade o tog lite tid.
Mycket tveksamt om han kan få ut orginal pappret från tyska myndigheter oavset vad säljaren säger så accepterar INTE VV/ASB ens vidimerade och myndighets stämplade myndighetskopior från Tyskland utan orginal är det som gäller där.
Alltså måste man för en smärtfri import "skenregistrera" i Tyskland över dagen på t.ex en privat person, först då får bilen ett tyskt regbevis ( i VV/ASBs ögon) sen är det bara import i vanlig ordning utan problem..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.