AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.779

Diskanter i bakdörr på E39

Hej!

Har en E39 Touring -98 med HiFi paketet. Har uppgraderat ljudet med baslåda, nya takhögtalare etc. Det mesta tycker jag nu låter bra mätt med mina krav.
En sak är dock inte rätt. De små högtalarna som sitter högt upp fram på bakdörrarna låter rent ut sagt skit. Det bara skramlar ur dom, låter som om de är sprängda eller nåt. Stör den totala ljudbilden, speciellt för baksätespassagerarna, men även fram då de sitter nära huvudena på framsätet.
Så till mina frågor:
1. Vad är det för typ av högtalare som sitter där? Antar att det är en diskant, storlek? Tips på nya högtalare som kan passa uppskattas, ej något svindyrt, har normalnivåprylar från DLS etc som övriga komponenter i bilen så där ligger väl nivån.
2. Hur byter man dem? Det är väl inte så enkelt så man bara kan peta loss högtalargallret, man måste väl förstås plocka loss dörrsidan?

Tacksam för svar!

/Robin

Kan detta vara till nån hjälp kanske: Länk ( obs det är sedan...)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
fel länk!! rätt länk: Länk

Tackar för länken, ger ju en bra bild på läget. Tror inte sedan och touring skiljer sig i detta fall.
Synd att det ska vara så besvärligt...men jag har ju hela påsken på mig.
Surt att det inte är fäst med skruvar som man bara kan hitta en ersättare till och skruva rakt in, gillar egentligen inte byggen som innefattar limning och andra modifikationer, vill gärna ha nära original fast bättre om ni förstår vad jag menar.
Ingen som råkar ha måtten på originaldiskanten? Finns ju lite olika storlekar, så måttet skulle ju underlätta när jag beställer. Vill helst slippa montera loss dörrsidan för att kolla, och sedan vänta flera dagar innan jag får diskanten. Roligare att ha den i handen och sedan göra allt i ett svep.

Hursomhelst, jobbet skall göras, kommer komplettera ljudbilden som jag med nuvarande bygge tycker är fantastiskt med det system jag har, så länge jag inte försöker leka 240 raggare och spela för hela stan.

Kollat runt lite, de flesta typ Nårdik och BRL verkar inte ha enbart diskanter i sortimentet, bara i kompletta system vilket jag inte behöver till bakdörren. Enda lösa diskanterna jag hittat är från MDS, och de undviker jag gärna. Tips?

/Robin

Mr. Robsarve så klart: www.n-core.se

För de som är intresserade så har jag följande:
BMW HiFi system med 11 högtalare tror jag att det är inkluderande den inte så lysande Nokia subben, låter den fortfarande vara igång, kompletterar midbas ljudet.
-Har bytt ut takhögtalarna bak mot DLS Classic 5,25" och tätat samt dämpat, gjorde verkligen mycket för totala bilden då originalet sög, skramlade som bara den, konstruktionmiss?
- Satt in en MacAudio aktiv sub, 2x10". Kompakt rackare som inte tar upp mycket utrymme (finns ju en anledning till att jag köpt en Touring, nämligen behovet av utrymme). Ingen superpartybas som får hjärtat att slå i otakt men räcker gott och väl för att komplettera ljudet med den bas systemet saknar.
Inget att rekommendera för en sedan dock, Touringen är ju enklare att få basen att fortplanta ljudet i.

/Robin

Gasar-Magnus:

Ska maila honom och se om han har något som passar. Vet att Robsarve brukar rekommendera utbyte av framsystem, men jag är faktiskt helt nöjd med detta. Kanske kan bero på att det inte är hårt spelat genom åren, vad vet jag...Hade en E39 tidigare med Sony Xplode högtalare fram och i taket, lätt mycket sämre än med vad jag har idag trots att mycket är original. Det var dock endast standardsystemet med framhögtalare och takhögtalare, men mitt framsystem, som jag tror (men inte vet) är original tycker jag presterar helt OK.

Ett mail till Robsarve kommer iallafall, om han nu inte läser tråden och kan rekommendera något?

/Robin

hy
3
hymark
523i -98
525i -04
Det kommer inget ljud alls från mina bakdörrsdiskanter. Har ej HiFi-paketet tror jag. Är det inte draget till de högtalarna då, eller finns det helt enkelt inga bakom gallren?
Robsarve
Har du hifi-paketet så är det rätt jobbigt att byta framhögtalarna, och är du nöjd med hur de låter så skall du absolut inte byta dem!

Med din konfiguration så hade jag helt enkelt fimpat dörrdiskanterna. Du behöver inte diskant bakifrån, i de fall jag sätter högtalare bak så spelar de endast mellan ca 400-9000 Hz, och det bör dina DLS fixa fint. Det ger bra rumsklang men lämnar ljudbilden fram.

tycker Erik
Hymark: med 99% sannolikhet är det tomt där..( har du en reverse radio är det 100% säkert..)
BMW är snåla med extra kabel så räkna inte med att det finns något i dörren..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.