|
|
|
|---|---|
| Läste i nyaste bilsport att r32:an kört 0 100 på 7,45 sek och 328an e36 ska visst göra på 7,3 ??? någon som vet hur det förhåller sig? inte kan ju en så "trött" bil som 328 spöa en värsting? (om man nu kan kalla vw värsting) :) | |
| R32 har nästan 50 hästar mer än 328i samt fyrhjulsdrift och klarar 0-100 på 6,6 sekunder, så den ska definitivt inte få stryk av BMW:n. | |
| vet det ,men den klarar ju uppenbarligen inte det på 6,6 och det lär ju inte vara skitförare som testat men då kanske det är så att 328 har typ 8,5 sek om man testar den | |
|
Ett test säger ju inte så mycket, specen på R32:an ser ju ut att lova bättre prestanda än 7,3 s. iaf. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
hampe m3 |
tyvär så fattas det där lilla extra på r32 an, jag gllar den bilen skarpt, tycker den e väldigt snygg, underbart ljud på den orginal. men den har tyvär för litte effekt för sin tunga vikt, va nära o köpa en silver färgad r32 i sommras, men koplingen va så otroligt odistinkt o obehaglig + att den va litte väl tröt, kanske den blir litte roligare m en haldex uppgradering o 30-40 hk till, men jag tror nog att den går snäpet bätte än 328, men så himla stor skillnad e det nog inte då mkt av effekten "försviner" iomed 4-hjuls driften. |
| ett test måste väl ändå vara det enda rätta, spec. är ju bara ett riktvärde och verkligheten är ju den sanna prestandan jag har i alla fall kört jämt med en r32 (upp till ca 160) och han blev pissed! men det är nog som hampe m3 säger att den är tung och 4-hjulsdriven och sen vet ju alla att bmw´s effekt ligger bättre till än på pappret medans andra verkar ha nästan glädjesiffror ibland, kan ju också tillägga att jag kör hellre en 318 än en vw!! | |
| I ett race mellan 328 och en folka r32 lär ju bmw:n få bita i gruset, men vad fan gör det! Körglädjen i en 316 lär ju vara mer kul än i en pissig fabrikshottad folkvagn. Effekt+Plast är inte = körglädje. Och vad är fram eller fyrkrafs mot bakhjulsdrift, RWD måste ju betyda RättWheelDrive? | |
| Eller också betyder RWD "Right Wheel Drive". Mycket effektivt vid acceleration ut ur vänstersvängar. Det kommer också till sin rätt vid motorbroms in i högersvängar. Övriga situationer kan vi lämna därhän. | |
|
Golf R32 Supertest in sport auto 02/2003 Gewicht 1506 kg 0 - 80 km/h 4,8 s 0 - 100 km/h 7,1 s 0 - 120 km/h 9,6 s 0 - 130 km/h - s 0 - 140 km/h 13,1 s 0 - 160 km/h 16,6 s 0 - 180 km/h 21,9 s 0 - 200 km/h 27,8 s BMW 328i Test in sport auto 02/1997 Gewicht 1420 kg 0 - 80 km/h 4,8 s 0 - 100 km/h 6,9 s 0 - 120 km/h 9,6 s 0 - 130 km/h - s 0 - 140 km/h 13,1 s 0 - 160 km/h 17,4 s 0 - 180 km/h 23,6 s Knappast ojämn match! |
|
| seså alltså ingen ide att köra "bubbla" med 240 hk när en 328 kör typ lika bra och är såååå jävla mycket snyggare och bättre bil (och då snackar vi e36 mot en nästan ny vw) vi behöver ju inte ens snacka om saken när det gäller nyare bmw. märks verkligen att bmw leder utvecklingen när det måste skilja minst 5 år för att det ska gå att jämföra bilarna!! | |
| Nu tar du nog i lite. Om VW ville att golfen skulle ha 350 hk o göra 0-200 på 16 s så grejar dom det utan problem. Prestanda är inte allt. Tänk på att 328 e46 är snäppet slöare än motsvarande e36. Så enligt ditt resonemang så stannade i såfall bmw i utvecklingen efter e36´an. | |
hampe m3 |
ni måste även tänka på att r32 kostar väldigt litte i ny pris, 325 000kr o då ingår skin bra stereo mm det som finns att välja till är dsg(bara sista årsmodelen 3 utelade till sverige), sol lucka, navi. det är väldigt litte i förhålande tilll vad man får, men på bekostnad av kvalitets känslan på insidan, inte samma klass som audis s o toareg mfl (långt i från) samma känsla som i nya volvos o sabbs ;) |
| nej då menar inte alls så, vet att tekniken finns för att göra det mesta, men jag menar bara att de jag känner (2pers) som kör är r32 tycker att de är det bästa som finns och jag brukar reta dom lite och säga typ: du har lagt 200kkr mer på din bil än jag och vad mer fick du?? självklart är väl r32an värre än en 328 men jag skulle nog inte välja en sådan ens om jag hade råd. då skulle det bli m3 och då kan jag garantera att golfen får STOOORA problem med sin 3,2a. som parentes kan ju nämnas att bmw s 3,2a iaf är jävligt mycke vassare än vws så jag är nog lite skeptisk till att vw bygger lika pigga motorer med samma volym, rätta mig om jag har fel! | |
| jag vet att inte prestanda är allt men jag har provat r32an och jag tycker att den ger ett sämre intryck totalt än bmw. r32an är ju ändå bara en hottad golf me sportstolar och mer krut men jag tycker ändå inte att de e nåt att hänga i granen, men då är jag nog lite bmw partisk också ;) | |
hampe m3 |
r32=325 000 m3=500 000-600 000 (OBS Ny priser) skulle vara mkt konstikt om man fick en 4 hjuls driven golf med motor på 300-350hk m medföljande krav på broms, driv linna, låda o hålbar motor för nästan halva priset. är nog inga problem för wag att tillverka en motor m mer kraft men då kostar det också en hel del mer, en m3 motor består ju inte av volvo orginal delar ;) |
| Kunskapen finns. M3 3,2 har 100hk per liter. Mycket för att vara en bil men lite för tekniken. En modern sporthoj har närmare 200 hk per liter. En F1 motor ligger på 3 liter men levererar över 700 hk det vill säga bortåt 220-250 hk per liter. VW har säkert kompetensen att bygga en F1 motor om dom vill. Men allt handlar om körbarhet, ekonomi osv. | |
| men m3:an har ju bra körbarhet trots 300+ så varför satte man inte 300+ i golfen då? jo en teori kan ju vara att då hade vw behövt minst 4 liter för att få ur det, och de e ju onödigt stor motor för "endast" 300 hk. kan någon nämna något annat märke som plockar ut samma effekt ur sina sugmotorer som bmw, och då med samma volym , verkar ju som att "alla" andra måste på med turbo och allt för att hänga av en liknande bmw. tag tex en 325a ca 1400 kg och 192hk. en volvo med 192hk går ju som skit. provade en ny v70 2,5t visserligen rätt tung men över 200 hästar och jag tror lätt en 323a drar en sådan. alltså verkar som om 1 volvohäst är lika med 0,9 bmw hästar!!! :) | |
|
Honda plockar ut ännu högre effekt/liter och med bättre tillförlitlighet. Ferrari tar också ut mer....finns fler. Flåklypa |
|
hampe m3 |
orka.. kostnads fråga, mål grupp mm Jätte konstigt, varför har inte en skoda fabia en 3,2 liters rak 6 m över 300hk, speler ju ingen roll att den kostar 5 ggr mindre än en m3.. |
|
Blev ett race med en e32 -03 idag..vid första "racet" så låg r32an 1 billängd före,,sen rullade vi i ca 30-40 och jag gasade till på 2ans växel..låg jämnt till ca 120-140,sen drog han med 0,5-1 m runt 160...Grymt nöjd över raccet ändå..den har ändå ca 50 hästar mer :) Har inget avgassystem efter katten,vet ej om det är effektförlust eller vinst..kul iaf var det! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.