AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.590

535i -92 bara dör.

Sida 2 av 2
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Hehe, trodde väl det. =P
Do
28
Don
525TDS Touring -94
528iM Touring -99
Ja självklart sa de så för att du slipper Bosch´s felsökning om M-Bilar kan se felet direkt på datorn = billigare för dig.

Men nu var det ju så att de inte kunde det, alltså.......

Bosch + felsökning som sker manuellt
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Okay, och vad kostar detta nu?

Förövrigt så har jag nu satt i ett fräscht batteri.
Dessutom tog jag dän födelarlocket + rotor, kolet fanns inte, och resten var slut, så nu har jag handlat nytt.

OCH SKITEN FUNKAR FORTFARANDE INTE!!! =(
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Vad som är gjort:

bytt Olja
bytt oljefilter
hällt i k-inject och kört rätt långt.
Bytt fördelarlock och rotor
Bytt tändstift.
Gjort rent alla kontakter
Kollat upp samtliga soppareläer + pumpar
Gjort en fullständig diagnos test på BMW (som visade att det inte finns något fel)
Besiktat bilen, med helt okay avgasvärden (mao inget fel på luftbälgar m.m)

Det skumma är att det är som att slå av en strömbrytare när motorn går under 1.000rpm, bara tokdör. När man släpar igång bilen så tänder den inte förrens över 1.000rpm, och går igång direkt, utan misständning, för att sedan dö om man släpper ner den under 1.000rpm.

En polare sade att det finns något spjäll typ vid luftmassemätaren som kan kärva lite, vad är det för pryl, och kan det vara orsaken?
Do
28
Don
525TDS Touring -94
528iM Touring -99
Försök att ta kontakt med Peter i Kjula. Kan han inte fixa felet så tar han heller inte betalt. Jävligt kunnig kille. Jobbade tidigare på M-Bilar. Du får kolla med dina kompisar om någon känner till honom, jag vill inte lägga ut hans nummer.

Han borde ha en hum om vad det kan vara när du beskriver felet för honom och vad du har gjort.
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Är det dendär killen som kan fixxa allt på bmw, oavsett hur full han än är, då känner fassan honom. =)
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kom på en sak till du kan kolla Filling. Det är jordflätorna mellan motor/kaross. Samt jordpunkterna för Motronic. De sitter alldeles bredvid databoxen i motorrummet. De är 2st kablar som är jordade mot ett plåtfäste.

/Per
Do
28
Don
525TDS Touring -94
528iM Touring -99
Japp det är precis han, men jag ville inte skriva något om hans dryckesvanor. Men det är bra att farsan känner honom, då blir det kanske lite lättare att få tid, för han är tvärbokad.

Folk åker från Sthlm för att få sina bilar fixade.
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Jahapp, har precis varit ute och pulat en stund nu.

Slet dän tomgångsmotorn, den kärva rätt bra.
Gjorde rent så att den gick lätt å fint.
Ska "spjället" fjädra tillbaka, för detta gör inte det. (på tomgångsmotorn alltså)
när man drar igång tändningen så "stänger" den, ska den göra det?
Bilen startade iallafall inte med tomgångsmotorn ditsatt igen.
Testade att starta den med sladden urdragen, startade inte.
Testade att dra igång den med sladden urdragen, då gick den igång direkt, och lade tomgången svajjande runt 1.400-1.500rpm.
Åkte en sväng å körde bilen varm, stängde sedan av den och försöte starta den igen, men utan resutat.
Bogserade igång bilen igen, och lät den stå på den höga tomgången, för att sedan stoppa i kontakten till tomgångsmotorn igen, men då dog den direkt.

GaaaaaW, vad kan va fel? Blir heeelt gäääleeen!

Som jag sagt förut, det är som att ha en strömbrytare runt 1.000rpm med bara av/på.

Inget relä eller någonting överhuvudtaget som reagerar vid just 1.000rpm?

Mvh / Filling
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Jahapp, har nu varit ute å pillat igen.
Denna gången gav jag mig på Kamaxelgivaren.
Enligt BMW's diagnos så var den hel, men tänkte ändå titta hur den såg ut. Full med olja och skräp såklart!
Gjorde rent och satte tillbaka den på sin plats.
Försökte starta, men det gick ju inte, så jag bogsera igång den.
Höll varv, och drog en repa, sota ur den litegrann. ;)
Kom tillbaka till parkeringen, ställde den på tomgången, gick väl hur rent å fint på tomgången som helst i en 10sek, sen tvärdog den bara.

Bytte batteri precis inna, så boxen hade ju kunnat bli nollad, kan den bete sig på detta viset, om jag inte släpper ner den på tomgången direkt efter att jag har bogserat igång den? Har nämligen inte testat om den går på tomgången direkt efter start idag.

Mvh / Filling
OX
211
OXXY
328IM Cab 96:a
Filling du skrev att du "Gjort rent alla kontakter" Har du även kollat över den snabbkontakt som går upp till alla spridare+diverse givare ( sitter en snabbkoppling som du tar isär när du byter motor Brukar sitta under insuget. ´kan vara värt att kolla så inte någon kabel har gått av, hoppas det kan vara till någon hjälp
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det låter verkligen som glapp i kamaxelgivaren (prova att rensa lite till + vik kablarna lite lätt åt alla håll samtidigt som någon försöker starta), eller möjligtvis glapp i kablarna till tomgångsmotorn...

Mvh
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Okaay.
Har tyvärr en rätt så begränsad ekonomi denna månad, så några nya delar blir det tyvärr inte. =(
Men det är ingen som har en vevaxelgivare och/eller en tomgångsmotor att låna ut till en M30B35? Bara testa ifall de funkar?
C@
102
C@||€
328iM -00
Hur går det för dig Filling, lyckas du fixa problemet med bilen?

Har något liknande problem med min 518i -86 E28. Föreställ er att jag är ute och kör hårt med den och gasar på ganska mycket. När man kommer till en korsning så bromsar man ju in och lägger i tvåan exempelvis. När jag trycker in kopplingen dör motorn. Detta händer aldrig när jag kör lungt och försiktigt med bilen.
Men iaf, när bilen dött så är den väldigt svårstartad. En natt när detta hände fick jag bogsera hem bilen. Men nu har jag kommit på att den går att starta om man pumpgasar medans man kör på startmotorn. Efter en stund går den igång men stannar igen om man inte forsätter gasa. När man kommit iväg så stabiliseras läget och bilen går normalt igen.

Verkar ju vara något bränsleproblem, men frågan är vad? Bränslefilter, bränslepump? Problemet uppkommer när man gasat mycket och varvat lite över 3000 varv typ.
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Tjenare calle.

Ja, jag lyckades lösa mitt problem efter mycket om och men.
Det var vevaxelgivaren som var felet på min bil.
Enligt BMW så skulle deras diagnos ha upptäckt det, men den var antagligen glapp.

Ditt problem har nog inget med detta att göra.
Det sitter en rund pryl, kommer inte ihåg vad den heter, tryckregulator kanske? Det går en vacuum slang från till insprutningen (på undersidan av min insprutning iaf). Kan vara den som är av/dålig, eller så sitter den dåligt. Dom prukar spricka ganska lätt. Kolla den, har haft exakt samma problem med min calibra när just denna slang läckte.

Lycka till / Filling

Wanna know how it feels to Die?
Touch my car, and you WILL foundout.
C@
102
C@||€
328iM -00
Yes, har fixat felet. När jag läste ditt inlägg började jag leta på ordet insprutning i Haynes boken som jag lånat. Hittade då exakt vad jag ville läsa. Klaffen i luftmändmätaren kan kärva och då fastna i delvis öppna lägen vilket gör att motorn får för fet blandning och tjuvstannar när den går ner på tomgång.

Jag tog lös luftmängsmätaren som för övrigt är nybbytt till en bättre beg. Mycket riktigt så kärvade den på slutet. Det är därför den har gått bra när man inte gasat så mycket. Men när man gasar mycket så öppnar klaffen mycket mer och fastnar vilket gör att motorn får fet blandning och stannar.

Skönt att problemet löstes för dig och även för mig. Har läst igenom hela tråden och du verkar ha haft väldigt mycket felsökning att göra innan du hittade felet.
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Kul att höra att du löste problemet så snabbt!
Att luftmängdsmätaren kärvar är ganska vanligt förekommande.

Jo, jag hade ganska mycket felsökning innan jag hittade felet, även mycket nya delar. Så i slutändan blev det ganska dyrt, men det var iaf på tiden att byta ut tex tändstift, fördelare och rotor (helt slut).

Hejs.

M-
119
M-tech?
530 e34 - 89
har du testat att starta med startkablar?? det där med att det surrar brukar va när de e klent med "power" i bilen...
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Bilen fungerar utmärkt, felet var vevaxelgivaren. Men tack ändå. =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.