|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenare. min bil gick kanonfint innan jag ställde av den innan vintern. Hade igång den igår, va ett j**kla h***vete att få igång den. Sen när den väl gick så gick den hur fint som helst, genom hela registret, och även på tomgången. Idag skulle jag åka å besikta bilen, klart som korvspad så vill inte bilen starta när jag ska rulla in genom porten. =( En kille bogserade igång bilen, den gick igång direkt! Funkade fint genom hela besiktningen, men sen när jag skulle åka iväg igen var det samma sak. Fick igång bilen igen genom att bogsera. Kom hem, stängde av bilen, och klart som korvspad att den inte vill starta igen! Det går jättelätt att bogsera igång bilen, men nu dör den titt som tätt när man släpper ner den på tomgången. Ibland kan den stå ett bra tag innan det händer nåt, och ibland dör den direkt. Vad kan probemet vara? Har bytt olja, filter och tändstift, helt utan resultat! Mvh / Filling | |
| Ursäkta om detta låter dumt, men är batteriet fräscht? Efter en vinter kan väl ett batteri som inte fått underhållsladdning lätt ge upp väl? | |
|
Ursäkta att jag glömde skriva detta. =) Bilen har alltså ett helt friskt batteri, och när man försöker starta den så går motorn runt, den tänder bara inte. Lite oklart kanske. =/ |
|
|
Tror ni att det kan gå att hitta felet genom att koppla in diagnostiken? En polares brorsa har bilverkstad, och bmw diagnostik-leffe nånting. |
|
| pumprelä,,,,,,impulsgivaren | |
| okay, och hur kontrollerar jag att dessa är hela? | |
|
Relä låter som ett mycket troligt fel, kontaktorerna blir slitna, hur man kollar -vet ej, men prova att skifta reläer med samma funktion. Felsökning dyrt - relä billigt. Hade själv en 535iM -86 med samma fel. 2.500:- i felsökning + 100:- relä |
|
|
Jahapp, då är det väl bara att åka ut te garaget å kolla då, bara att hoppas på att det stämmer. Skriver senare idag ifall det löste sig. Tack för svaren! |
|
| By the way, vart sitter reläet? | |
|
Bränslepumpens relä hittar du under kåpan till styrboxen, längst upp till vänster i motorrummet sett framifrån. Under kåpan hittar du två reläer, ett orange relä längst ner mot skärmen som är reläet till lambdasonden, det övre (vitt har jag för mig) är till bränslepumpen. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Är du helt säker på det? Det oranga som satt närmast skärmen fick iallafall soppapumpen att gå igång när jag byglade skiten. Testade iof det vita åxå, men utan resultat.. Aja, höll på och mikkla med en hel del, smörjde upp alla kontakter m.m. Såhär är läget nu: Bilen går ej att starta med startmotorn, tänder inte ens. Bilen tänder direkt när man rullar/bogserar den. Går hur fint som helst genom hela registret, dör dock nästan alltid på en gång när man släpper ner den på tomgången. Har bytt olja, oljefilter, stift. Har kontrollerat soppapumpsreläet, fungerar som det ska tror jag, och det gör ändå ingen skillnad om jag byglar reläet. Gjort samma sak med det andra reläet, ingen skillnad. En grejj bara, ska styrboxen och något till nedanför expansionskärlet surra när man har tändningen på? Hade tänkt att kolla alla slangar med startgas, men eftersom bilen inte vill gå på tomgången så kan det bli rätt svårt. Väldigt tacksam för svar, orkar tamejfasen inte åka omkring i en gammal calibra längre. =) Mvh / Filling |
|
|
Peter i Kjula trodde det var soppapumpsrelät på min. Jag bytte det,det gick några dagar, så dog den under färd ialla fall. Det var som om man vred av tändningen under färd. När den hade svalnat gick den igång, för att några dagar senare inte gå igång mer. -Inlämning till Eskilstuna Bilelektriska (som är väldigt duktiga och dyra) hittade relät som var fel på - det satt precis brevid bränslepumpsrelät (som jag hade bytt) men var anknutet till bränslestyrningen på något sätt. Dessa två relän var identiska. Så var reläna sitter på din -91:a vet jag inte, min var ju som sagt en E28 -86 535iM, men felet låter likadant. Vidare kan du eventuellt ha fel med bränsletillförseln: Finns bensin? OBS! ovanför reserven inte bara på det röda för att du kan ha skit i tanken så att reserven blir igensatt eller släpper igenom bränsle ibland när skiten flyttar på sig. Du kanske får igång den när du bogserar den "tillfälligt" för att det skvalpar in bränsle i "reservkoppen". Alla bilars reserv funkar likadant. Vad har bilen gått. Har du/tidigare ägare bytt bränslefilter någon gång. Om inte byt även det. Korstecken och lycka till. |
|
|
Åfan, man kanske skulle testa att bygla båda reläerna samtidigt och testa? Har nästan 40 literi tanken, så det ska inte vara några problem. Har även testat att frikoppla i en 120 knutar, bilen stannar då åxå, men startar direkt när man släpper upp kopplingen igen. Aja, fassan hade snackat med killarna på M-Bilar, skulle få en kostnadsfri diagnos och felkods-sökning. =) Tjipp tjipp. |
|
|
Laddar generatorn? Kontrollera spänningen då den laddar. Bör vara 13.8 Volt. /Per |
|
|
Har nu varit inne på m-bilar här i stan och kört en diagnos-test. Hittade inga fel tyvärr, och killarna hade ingen aning om vad det kunde bero på. Vi testade tillochmed att starta med "race-boost" men de funka inte. Ska iallafall testa med ett färskt batteri, och se ifall det blir bättre. |
|
|
Sista utväg kanske är Bosch Bilelektriska i Eskilstuna, Kungsgatan. De är mycket vassare på det elektroniska. Be om kostnadsförslag och ge ett kostnadstak. Blunda och betala. Felet är nog ganska enkelt men det gäller att hitta det. Vet man inte var man ska leta, ja då............. |
|
|
Jadu, snackade med killarna på M-bilar när dom gjorde diagnosen. Dom sa att det kommer in folk som kommer direkt från bosch relativt ofta, och frågar om dom kan se exakt var felet ligger, efter som bosch felsökning inte är lika exakt som BMW's. |
|
|
En teroi från min sida igen då. =P Låt säga att en eller flera celler i batteriet är brända, då ger väl inte batteriet ut tillräcklig volt-nivå, bara tillräcklig ampere-nivå? Hur känslig är tändspolen för detta? Om den är tillräckligt känslig, är det då möjligt att generatorn har tillräckligt med kraft för att leverera tillräckligt med volt nånstans över 1.000rpm, men inte under? Är inte så himla hajj på elektronik som ni kanske märker. Laddade på batteriet, då det varit stendött hela vintern, efter minst 24t laddning så kunde laddaren fortfarande kräma in en 4ampere, är det helt normalt, eller tyder det på att någon cell är slut? Tacksam för snabba svar. Mvh / Filling |
|
|
Att batteriet verkar slut tycker jag =) Tändspolen får ju liksom ingen ström från batteriet, den drivs ju av en rotor som i sin tur drivs av drevet på kamaxeln. Så länge bilen är igång, får alla strömförbrukare ström direkt av generatorn. Därför bör du kolla den. /Per |
|
| Min tändspole drivs nog inte av kamaxeln, sitter ju inte ens i närheten, tror den går på ström från batteriet?! | |
|
Nu är jag ju vimsig! Jag menade såklart fördelarlocket =) /Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.