|
|
|
|---|---|
| Har en 325i Touring E46 som beter sig lite lustigt, när jag har startat bilen o alla kontrollampor har slocknat så dröjer det ca 20 sekunder så tänds den gula varningslampan för oljan, sen slocknar den ca en halv minut senare. Så gör den nästan varje gång jag startar den men inte alltid, nivån är ok enligt stickan men orolig blir man ju. Någon som kan ha en ledtråd vad det kan vara? eller är det bara att lämna in bilen och betala o se glad ut? | |
| lämna in på kontroll, behöver ju inte vara nåt allvarligt men som sagt bättre checka en gång för mycket... | |
|
Jo visst är det bättre att kolla men jag har elva mil til närmaste bmw verkstad, Någon som vet vilka givare som är inblandade i oljesystemet och om man kan kolla dom själv att dom fungerar som dom ska? Tacksam för svar! |
|
|
Det finns två st givare för oljesystemet, den viktiga tryck vakten, och den mindre viktiga nivåvakten. Jag är lite osäker på vilken du har problem med, på min 320 oo:a så hade jag samma problem med min nivåvakt för ett år sen. Bytte själv, sen OK. Du kan nog mäta dig fram till att den är fel med ohm mätare men jag har inget tillvägagångssätt annat än att den sitter i botten på oljesumpen , du når det genom att ta bort plasskyddet under motorn. Givevis måste du tömma oljan före byte..... Lycka till! Bavaria |
|
| Jag skulle nog lämna in på kontroll på verkstad jag... om du inte har resurser själv vill säga... vore trist om det i värsta fall är oljepumpen som börjar bli dålig och motorn rasar sen... | |
|
Hej o tack för alla svar! Har "löst" det nu och tänkte dela med mig till er andra. Ringde till bmw både i Uddevalla o Karlstad (bor mitt emellan) i Uddevalla sa dom att det helt klart var en givare som var trasig, skulle få byta den + ett oljebyte, men i Karlstad sa dom att det var ingen fara eftersom det var gult som lyste o inte rött så kunde man utesluta att det var inget med oljetrycket att göra och eftersom nivån var okey så kunde jag köra som vanligt. Om jag tittade förbi så skulle dom programera om kombiinstrumentet som antagligen var felet "kan bli så ibland" sa dom. Så jag var där igår och dom gjorde så samtidigt som dom gjorde en felsökning och dom hitta inget annat som inte stämde och nu är det bra, till en kostnad av 282kr. Helt klart värt det tycker jag! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.