AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.189

Innertaket monterat. dB rapport!

Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Har sedan en tid tillbaka brottats med att få ihop ett innertak som är något att ha. Har använt BMW originaltak som förlaga.
Nu äntligen har jag en färdig prototyp som jag monterat i min z3.

För intresserade så finns en del foton på skapelsen. Hör av er vid intresse. Tänker göra åtminstone 2 ex. till för ev. avyttring.

Förutom den estetiska aspekten så kan jag rapportera att ljudbilden förändras till det positva i och med installationen.

Har gjort ett icke vetenskapligt test, före och efter innertaket. Mätningarna gjordes i på allmän väg i Göteborg under förmiddagstrafik. Jag använde en decibelmätare som heter YFE YF-20 Sound Level Meter. Mitt försök till mätning är helt lekmannamässigt. Här är resultatet:

Utan innertak Med innertak
70 km/h: 70-72 dB 70dB

90 km/h 72-74 dB 72 dB

110 km/h 76 dB 72-74 dB

120 km/h 78-80 dB 74-76 dB

140 km/h 84-86 dB 82-84 dB

Mitt mätningstest gjordes av nyfikenhet för att se om det var någon större skillnad med/utan taket. Kan tyckas liten skillnad i dB, men jag upplever skillnaden som OK med min hörsel och det allmänna intrycket av ljudbilden i bilen. Visst spelar psykologin en stor roll, särskilt när man lagt ner så stor kraft för att få ihop taket.

Märker så här i efterhand, att nu när taket är bättre isolerat så kommer det in märkbart mycket ljud genom bakrutan i plast. Min jakt är dock över och jag nöjer mig med detta innertak. Nu skall det bara åkas!
Jag tackar Z3 Magnus/snajdarn.se för förlagan som gjort det möjligt att få ihop åbäket.

Mats
MF
37
MFL
BMW Z3 1.9 Roadster
Jag är nyfiken på ditt innertak. Lite foton vore toppen. Är sugen på ett innertak eftersom tyget ät tunnt i min Z3.a (-96). Hur fäster du det?
mvh
/mfl
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Jag återkommer med foton för er som mailat mig efter helgen. Behöver en snabbare uppkoppling än den jag har hemma för att underlätta bildsändningen.
Taket fästs med hjälp av befintliga infästningspunkter i sufflettställningen. Behöver inte borra eller göra någon som helst åverkan på din ställning/sufflett. Alla detaljer kommer med taket.
Jag utnyttjar de tvärgående "rören" samt några bulthål och lite annat hokus pokus. Monteras på minuter av en person.
mats

Bm
73
BmwNike
1969 Dodge Charger RT 440 (Factory Triple Black car!)

M3 E36 95 Röd
låter intressant! finns ju inte i handeln va jag vet.. vad ska du ha för ett exemplar?

"OUR HARDWARE RUNS BETTER WITHOUT WINDOWS" BMW!
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Har hört/läst på diverse ställen att en skillad på ca 3db upplevs som en fördubbling av ljudet.. Har jag hört (minns jag) fel?

// Erik

----
No real power -just KCR :)
Jag tror db är logaritmiskt och inte linjärt, precis som med jordbävningar.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Heinz_Keller & carsdata: Det stämmer bra det! Länk

/Masten

"En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW"
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Jag tycker det är stor skillnad med och utan innertak... absolut nåt jag kan rekommendera om ni inte har det!

Speciellt om ni (som jag ibland) använder bilen för att köra till jobbet och allt för ofta tvingas att ha taket på... ett billigt sätt att spara hörseln på.

/Magnus
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Nu finns en del bilder på nedanstående länk där ni kan se hur min prototyp ser ut i dagsläget.

Länk

Mats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.