AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
928

Specialverktyg sökes!

To
43
Togg
328i -95
Hej, ska plocka av toppen för att byta ventiltätningar och behöver iaf tre specialverktyg för att plocka ur kamaxlarna. De jag är ute efter har nummer: 113 260, 113 270, 113 390. Har varit i kontakt med BMW men fick som svar att det kunde dröja upp till tre månader innan jag fick dom.
Är de någon som vet vart jag kan få tag på dom? eller om någon har dom så är jag jätte intresserad av att hyra! Tacksam för alla tips jag kan få.

MVH/Tobias
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Det ska väl inte behövas några specialverktyg för att ta bort kammarna. 11 3 260 behövs inte, det är bara att släppa några varv på muttrarna eftersom så blir det inga brytningar i kammarna. 11 3 270 och 11 3 390 hittar jag inte vad är det för något?

_______
//Niklas
To
43
Togg
328i -95
113 260 och 113 270 är båda vertyg som används för att hålla tryck på kamöverfallen när man tar bort dom. 113 390 använd för att spänna kamkedjan till rätt grad vid återmontering.

Vågar man verkligen bara lossa på kamöverfallen sucesivt utan att använda verktygen?
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Det går bra att lossa kammarna utan specialverktyg, har gjort det massor med gånger. Man får ta det lite försiktigt dock för det kan hända att man knäcker kammarna när dom är så långa.

Jag har då alltid kört med originalspännaren vid ihopmontering på en S50 med 420hk där ventiltiderna är väldigt viktiga.

_______
//Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.