|
|
|
|---|---|
|
Hejsan..=)) Har med ljus åå lykta kollat efter vilken låda en E39 540 -96 har. Lådan är en "steptronic" med 5 steg. Min undran är om detta är lådan med dom ökända plastkulorna i sig eller om problemet var löst till denna modell av BMW dvs. E39..???? Bilen ifråga är importerad ifrån Italien och gick väldigt bra enl. mitt tycke, växlade mjukt åå fint utan vare sig hugg eller slirningar......så även i sport/step-läget. Sedan så är ju den återkommande frågan dessa kända oljepumps bultar: Lossnar dom även på M62 motorn..?? Är det någon som har kunskap om hur möe det kostar att kolla upp dessa på verkstad..???? Vore hemskt tacksam om ett snabbt svar, bilen är bokad till mig över påsken.....lämnar besked om affär på tisdag nästa vecka. .............................MVH:// Harry S, Medåker. There is no substitute to cubic inches. | |
|
Plastkulorna gäller E34 dvs ska inte vara ett problem på ditt objekt. När det gäller bultarna i oljepumpen så har jag läst på vissa ställen att det enbart gäller 4.0 dvs den som sitter i E34, men jag har också sett kommentarer här på Autopower att problemet kan finnas på M62. ___ BMWCS #5157 |
|
|
Hejsan åå tack för ett snabbt svar, Programmer. Vet Du om det ligger några andra hundar begravda i en dylik BMW troo??? Nåt som man behöver kasta ett par extra blickar på..???? ...................................MVH:// Harry S, Medåker. There is no substitute to cubic inches. |
|
|
Som alltid gäller det att kolla upp historiken ordentligt. Kolla serviceboken, ring de verkstäder som har servat bilen och kontrollera att det stämmer. Att kolla milen på BMW är inte 100%-igt vilket många historier här på forumet bevisar. Ett av "problemen" är att dessa bilar håller så hög kvalitet att det är svårt att avgöra om dom har rullar 13.000 mil eller 22.000 mil. Sällan några problem med motor/växellåda däremot så brukar vattenpumpen ge upp någonstans 12-15.000 mil. Detsamma gäller väl katalysatorerna men miltalet för detta beror mycket på hur bilen är körd. Min hade rullat nästan 15.000 när jag sålde den och kattarna var helt ok. Finns en hel del mer om möjliga problem på 540 eller E39 generellt så det är bara att använda sökfunktionen här på sidan. Hur som helst så är det en underbar bil att köra som kostar en slant att driva. Men allt är ju relativt...;-) ___ BMWCS #5157 |
|
|
Hej Igen....=)) Snabba svar, det tackar jag så möe för. Ringa åå kolla med verkstäderna som servat bilen blir nog tyvärr lite svårt för mig, den kommer ifrån Italien åå jag personligen talar inte spagetti språket...hehehe..=)))) Skämt åsido, ska ta åå kolla upp bilen efter bästa förmåga, den gick fantastiskt bra åå väsnades inte ett dugg någonstans. Tror nog detta kan vara den bilen som jag letat efter. Så "Tack" än en gång..=)) ......................................MVH:// Harry S, Medåker. There is no substitute to cubic inches. |
|
| Första BMW:n men jag HAR en 540 -96 med steptronic sedan 100 mil tillbaka och jag är helnöjd..... Hoppas den är lika välvårdad som min (förhoppningsvis) är. Aldrig fel med V8 :-) | |
|
firebird_350: Hur många mil uppges den ha gått? BMW4EVER! --- Min E39:a: Länk |
|
|
Om jag förstått det hela rätt så är Steptroniclådan problemfri, det är den "vanliga" automaten som strulade. Finns det en annons du kan länka till? Mvh |
|
|
...Hej Igen..=)) Miltalet som uppges är 12800 mil, vet ej om det stämmer till 100% men den kändes "tight" hela bilen. ..............................MVH:// Harry S, Medåker. There is no substitute to cubic inches. |
|
|
En 540 -96 importerad från Italien med 12800 mil låter lite "skruvat". Naturligtvis behöver den inte vara det, men om den är nyimporterad skulle jag vara väldigt försiktig. Är den inreggad i Sverige? Vad kostar den? Mvh |
|
|
..Hejsan..=)) Den är inreggad åå klar, priset ligger runt 100' och jag tror att den kom hit runt nyår. Angående skruvning så kan nog ingen uttala sig om någon bil är det eller inte, tyvärr. Dom flesta fuskare har kommit på knepen att jämna ut diffen mellan trip och box. Det enda man kan göra om man misstänker att en bil är skruvad är att låta bli i att investera i objektet ifråga. ................................MVH:// Harry S, Medåker. There is no substitute to cubic inches. |
|
|
Är det denna? Länk ___ BMWCS #5157 |
|
|
...Hejsan Igen..=)) Jo men visst, det är denna bilen som jag testat och tittat på..=)) ............................MVH:// Harry S, Medåker. There is no substitute to cubic inches. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Länk Jämnför med dessa tex, istället för att handla på en firma i Örebro ///MVH Hasso Länk |
|
Japp, lösa bultar till oljepumpen på 4,4an med! bör kollas om bilen gått mer än 15000 mil! Mvh |
|
Plumber |
5Hp30 finns även med Steptronic. Tidiga 540 har dom lådorna. Dvs. du kan ha "plastkule-låda" och steptronic. 9 år gammal bil som bara gått 12800 mil låter skumt.... |
|
Känns lite väl lågt pris för att vara en handlare. Ta begärt pris - importkostnader - prutmån - liten vinst = det pris handlaren gett och det kan inte ha varit mycket. Känns som det finns en viss risk med detta objekt. ___ BMWCS #5157 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.