|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Måste bara kolla med er härinne innan jag skapar något specialverktyg. Bytte dämparna fram idag på min 520 -91 (E34). Tillvägagångsättet var att jag böjde ut hela fjäderbenet från hjulhuset och det gick smidigt, men självklart blir det ju problem. Det är den stora muttern (M14) upptill som inte går att dra åt eftersom "dämparstången" snurrar. Jag vet att det är insex i "dämparstången" så det ska gå att hålla emot men hur ska man kunna göra det när man är tvungen att dra åt muttern med en hylsa? Är det meningen att stången ska snurra? Borde inte den komma under tryck när man släpper fjäderspännarna? Tack på förhand | |
|
Jag är inte alls kunnig, och vet inte hur fjäderbenet ser ut, men om du inte kommer åt med en hylsa; går det inte använda en ringnyckel med spärr? |
|
| Jag tog en 22mm ringnyckel, och en insex på litet spärrhandtag, sen var det bara å dra utav klåen... | |
|
>Jag tog en 22mm ringnyckel, och en insex på litet spärrhandtag, >sen var det bara å dra utav klåen... Skumt... Såg din ut som på den här bilden? Länk Min fet-mutter är försänkt så det är helt omöjligt att ta en ringnyckel. Är tvungen att använda en hylsa och då blir det svårt att få plats med en insex :) Är det olika på vissa modeller då kanske? Min är iof en import men det borde ju inte skilja... |
|
|
om du inte kommer åt med en ringnyckel så går det bra att ta en 22mm långhylsa som du drar med en rörtång istället för spärrskaftet, då får man i en insexnyckel inuti hylsan som du kan hålla i med en rejäl polygrip eller nåt liknande. Det funkade i alla fall klockrent för mig när jag bytte på min i förra veckan,muttern satt för djupt för att komma åt med ringnyckel. |
|
|
Ok tack för tipset, har bara en kort hylsa men jag får införskaffa mig en längre helt enkelt. Nu vet jag i alla fall att inget är knas. Blev lite fundersam ett tag. Tackar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.