|
|
|
|---|---|
|
Kände mig bara tvungen att skriva av mig lite.. Jag har under de senaste dagarna intresserat mig för en E38 iAL, kollat upp försäkringar, besiktningsprotokoll osv. Nåväl, bilhandlaren som har bilen på annons förklarade för mig att de hade bilen på förmedling igår. Jag planerade för att åka dit i morgon och undersöka bilen och dess skick, så jag ringde dit idag igen och fick då bl.a. förklarat för mig att inga garantier gällde då det var uppdrag, inte heller accepterade de min gamla bil i inbyte (gjorde iofs inte särskilt mycket). Jag rinde en sista gång innan de stängde för att verifiera att jag kunde få tillgång till bilen för en grundlig undersökning under morgondagen, då ville jag också bara verifiera att de hade fullmakt att ändra priset, om inte annat pga ev. fel och skador som jag upptäcker under dagen. Vore himla jobbigt om de skulle behöva kontakta ägaren bara för att justera några procent. I och med att de inte gav några garantier tyckte jag inte själva frågan var helt irrelevant... Svaret jag fick då var "priset är fast, går inte att diskutera". Själv tyckte jag det var ett konstigt svar och sade att om man inte kan diskutera priset så är det ingen idé för mig att resa 35 mil fram och tillbaka. Och så vart det, bilförsäljaren ville tydligen inte rubba sig (även fast jag var engagerad och intresserad). Jag har hört mig för lite om bilfirman och de har ett gott rykte, verkar vara schyssta. Men man undrar ju! De vill inte ge garantier men heller inte rubba priset? Det verkar som om de inte vill ha något att göra med just den bilen förutom att sälja den till utsatt pris. Jag är förvånad, det är första gången jag varit med om att en handlare inte ens går med på att diskutera pris ifall man har något att anmärka på om bilens skick! Nåja, det är bara att leta fram ett nytt objekt att intressera sig för /Marcus | |
| Vilken firma? | |
| Finns inget skäl att lämna ut firmanamnet, det är säkert en bra firma men lite oresonliga i just det här fallet... | |
|
Att man inte lämnar garanti eller tar inbyte på försäljningsuppdrag är mer regel än undantag, så det är absolut inget mysko. Det kan finnas många skäl till att priset är fast. Det kan röra sig om en jobbig kund som ställt ett prisultimatum för att han ska köpa en annan bil av firman eller vad som helst. Det finns ingen anledning att inte lita på firman eller bilen just p g a detta. Är priset oskäligt lågt eller högt? |
|
|
Priset i sig är varken högt eller lågt... Kanske något lägre mot andra handlare i sammanhanget. Men det är just det! Man jämför mot andra handlare. Tittar man däremot mot privatannonser så ligger ju priset genast 20' högre än normalpriset. Man tjänar ju ingenting på att köpa bilen av handlaren denna gången, det finns ju inga fördelar som man brukar ha i vanliga fall då man accepterar det högre priset (framförallt är det ju garantierna och goodwill för att behålla nöjd kund som gör att man handlar från en bilhandlare) Skulle man vid en inspektion av bilen se att t.ex. bromsarna måste åtgärdas så skulle inte handlaren i det läget vara beredd att justera priser därefter. Det är ju ok att det är ett fastpris om skicket verkligen är som utlovat, men så är ju sällan verkligeheten, det är nästan alltid något som måste åtgärda. Nåja, får se om de ändrar sig om ett par veckor och bilen är kvar.. (I övrigt har tydligen kunden redan köpt sig en ny bil från dem) |
|
| Men alltså... Du kan inte jämföra denna bil med "normala" bilar i begagnathallen. Bilen säljs ju av nuvarande ägare, så det är ju HONOM du ska vara sur på, inte på firman. Och det är HAN som måste ändra sig i prisfrågan, inte firman. Troligen har han sagt ett fast pris och orkar inte befatta sig med försäljningen. Fråga firman om de kan ge honom ditt nummer, så kan du snacka pris med honom direkt istället. | |
|
Frågan är om det är på det viset... Jag skall ju inte föra en konversation med deras kund, det är ju de som har uppdrag att göra försäljningen.. Jag kan ju tala med honom direkt, men varför skall då handlaren ha sin provosion? På det sättet kan man säkert komma ned 10-15 tusen genom att slippa ha handlaren som mellanhand... Men, man kan ju alltid slå han en pling får man se.. (har ju alla adressuppgifter osv i och med att han fortfarande står som ägare) |
|
|
Köpte en 730:a e38 på det sättet hos Mariebergbil i Örebrotrakten. De sålde den åt en kille i Belgien, tror jag det var, fast bilen var registrerad här i Sverige. Belgaren var någon slags affärskontakt tydligen. Tanken med det upplägget var, enligt företaget, att då de inte tog garantiansvar etc. så behövde de inte heller lägga på något på priset för detta. Så, i det fallet hade företaget ingen provision, i alla fall som de lade fram det. |
|
| videopac, det låter lite konstigt att förmedlaren inte skulle ta ut någon provision, möjligtvis att provisionen blir något lägre än vid en vanlig försäljning dvs då man köper bilen direkt av dom med garantier mm. | |
| Nä dem flesta företag som förmedlar tar ingen provision eftersom de bara är snälla :P | |
| Det var det de sa', kanske missuppfattade jag det. Men eftersom det var en kompis/kollega så kanske de inte tog något extra för det. Visst, om jag skulle åka dit och säga att de skulle sälja min bil "vid sidan av" då skulle jag nog få betala provision. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.