|
|
|
|---|---|
|
Nu rullar kärran igen efter att ha rivit väck toppen och renoverat den, men det finns många "defekter" som jag skulle vilja ha lite information om... 1) Tomgången är åt helvete för hög, cirkus 2000 varv vid kallstart och 1500 när den är varm. Har testat söka tjuvluftsläckor men hittar inga fel direkt. 2) Någonting som klickar, inte tickar... 99% säker på att det är spridaren till 1ans cylinder. Brukar dom låta väldigt högt? Kan ej minnas att den gjort det innan. 3) Kopplingen låter ungefär som en fläkt. Står man still på neutralen låter det som en fläkt som snurrar, trycker du ner pedalen klickar det till och man hör hur något avtar i snurrandet, typ som när man slår av strömmen till en turbin. Urtramningslagret? 4) Centrallåset slutade fungera helt. Kan jag ha kommit åt något i motorrummet? Tacksam för all hjälp jag kan få =) | |
bustorp |
1) Tillsatsluftsliden? Har du kört med startgas runt insug o slanganslutningar? Har den stått länge ute? LMM? 2) Alla spridarna låter i s f lika högt. 3) Troligtvis. Har den stått länge? 4) Fukt nånstans. Har den stått länge ute? Säkring? Funkar c-låset inte ifrån bakluckan heller? Mycket kan bero på att den stått still ute som du kanske förstår på mina frågor. Allt kan hända när fukt är inblandat. "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
Den har inte stått utomhus, men den har stått still i typ 2 månader medans toppen vart nermonterad etc... Har stått i garage, men där är ingen värme förutom när jag vart där och haft byggfläkt igång, dvs att det värmts upp lite grann och sen kylts ner etc.. Angående spridarna så är jag säker på att det bara är 1 som låter, man känner till och med på den om man sätter fingret mot hur det klickar. Alla säkringar är bytta så det sitter inte där. Låset på bakluckan fungerar inte så det går inte försöka ta sig in den vägen... |
|
|
Tillsatsluftsliden, är det den "dosan" med 4 slangar kopplade på sig som sitter monterad under insuget? Minst två av slangarna går väl rakt upp på spjället har jag för mig... Kan jag ha skiftat dessa av misstag? Kan tomgången vara hög pga dåligt ställd tändning? Tändningen är inte 100% ställd.. ska vara 23º men är nånstans mellan typ 19 och 27 nu, svårt att ställa exakt när man var själv. |
|
bustorp |
Ju högre tändning desto högre tomgång har jag för mig. Men den brukar bli mer svårstartad samtidigt. Ställ den rätt först. Kolla även så att du inte har fått kammen en kugg fel. Rätt med tillsatsluftsliden. 2 (yttersta) slangar med luft, 2 (innersta) med vatten. Knip åt en av dom slangarna som sitter längst ut från motorn (luft) med en tång när motorn är varm. Sjunker tomgången till normalt då så är sliden kass vill jag minnas. Är lite osäker men har jag fel så rättar någon mig snart. "Ödmjukhet inför kunskapen" |
rsarits |
Det avtagande ljudet när du trampar ner kopplingen är nog inte urtrampningslagret, då borde det tystna omedelbart när du trampar ner, troligare kommer ljudet från växellådan. Micke |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.