|
|
|
|---|---|
|
Vet nån om det går att sätta SAF XJ 75w - 140w i bakaxel om det finns inte diffbroms på den? Skadar den olja packningar i själva klumpen? Tacksam för hjälpen. Beemer är alltid beemer! | |
|
Ja, den oljan går att använda i bakaxlar utan diffbroms! Nej, den kommer inte att skada några packningar mer än någon annan olja... ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan. Men vilken är bätre den SAF XJ 75w-140W eller SAF XO 75w-90w Beemer är alltid beemer! |
|
|
XO kan bara användas till bakaxlar utan diffbroms, medan XJ kan användas till bakaxlar med eller utan diffbroms. Det beror på vad du menar med "bäst"...XJ är lite mer tjockflytande (både varm och kall) och har därför lite bättre slitageskydd för kuggarna men samtidigt lite högre friktion. Det skiljer bara någon tia i literpris - XJ är lite dyrare än XO. När jag bytte olja i min bakaxel (skall inte behövas enligt BMW, men jag byter ändå...) bytte jag från XO till XJ. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
20kr mer per liter är skillnaden på BMW. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Nej- Jag tänkte bara så att det blir inte mer liv i bakaxel med XJ. Jag har redan köpt XJ och täker bytta den nu i helgen det darför jag undrar så mycket. Beemer är alltid beemer! |
|
|
Tvärtom, transmissionsljud minskas något med den tjockare oljan! Faktum är att man brukar använda XJ för att tysta ner vinande bakaxlar något (gäller inte bara BMW). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är bra. Jag betalar gärna litte mer men det blir bätre sen än spara och ångra mig sen plus bilen blir glad som ägare :-) Beemer är alltid beemer! |
|
|
Tackar så mycket Johan. Det blir lättare att somna. Man ska upp tidigt och jobba.Ha en trävlig Påsk både du och alla på Forumet. Mvh Beemer är alltid beemer! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.