|
|
|
|---|---|
|
När jag beställde bilen valde jag efter inrådan av säljaren att välja 16"-hjul (140).Han menade att det var mer komfort med 16". Hade själv tänkt 17. Nu i efterhand ångrar jag valet och tänker försöka byta till 17 så här i efterhand. (Får se om det går?) Då jag själv inte har haft 17" förut vet jag inte hur stor skillnad det är mellan olika storlekar, komfort- och körmässigt alltså. Någon med kunskap som kan berätta?? Är jag dum som försöker byta?? /David | |
|
David, i normalfallet är det inte så stor skillnad på 16" och 17", men eftersom 1:an har Run Flat-däck kan det tänkas vara annorlunda. Run Flat-däcken är markant hårdare (och tyngre!) än motsvarande konvntionella däck, så jag kan tänka mig - fast utan att ha egen erfarenhet - att man får göra större avkall på komforten med 17" Run Flat. Vore jag du skulle jag skippa Run Flat-däck, och köpa konventionella 17" - dels är dom billigare, men framför allt har dom bättre komfort och är lättare - gissningsvis får du minst samma komfort som med 16" Run Flat. För att kompensera för att du inte har "punkteringssäkra" däck (och inget reservhjul), kan du göra som jag: köpa ett "M MobilitySystem II"-kit, det som är standard i M3, M5 och Z3 M Roadster bl a, det är en 12V-kompressor och en burk punkteringsvätska, som ska klara hål upp till 6mm. (Jag har den för att mina vinterdäck inte är Run Flat.) /// Gunnar E. |
|
| M MobilitySystem II låter ju som nåt man ska ha! Vad får man betala för det? | |
|
"M Mobility System II" har reservdelsnr 71 10 2 229 700, och kostar 1300 SEK hos BMW. Jag har en i min 120d..... /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.