AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.286

besiktning- avgasvärden

Besikta bilen idag med följande värden CO 0,2 (0,5) Co2500 0,0 (0,3) LAMBDA 1,02 (0,97-1,03) HC 884 (100) det e en 325 -93:a.

Tomgången på min bil ligger på runt 550, vilket känns alldeles för lågt för den skakar i hela bilen. kan det vara så enkelt att om man höjer tomgången på blir HC värdet bättre?? för när man varvade upp den lite så var HC:värdet långt under maxgränsen.

har redan sökt på gamla inlägg men finnre inget tillfredställande svar. vill ha en permanent lösning så inga inlägg om k-sprit eller liknande tack!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Första frågan måste nog bli:
När gjordes senaste storservicen? (olja, oljefilter, luftfilter, tändstift etc.)

Andra frågan:
Är bilen modifierad/trimmad på något vis?

Tredje frågan:
Hur ser stiften ut?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ska snart in på inspektion 2. har 1 grön stapel kvar på displayen.
vad jag vet så e inget på bilen modifierat. köpte den i höstas. ska kolla stiften så fört jag får tillfälle
Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Håller helt med Johan Först en riktig storservice, se sedan till att dra ur bilen rejält, speciellt om du oftast kör lugnt. Min 318 Is hade Hc 300 nånting, drog den i ca 2km nästan till varvstopp på 2an och tog tillfälligt ur luftfiltret, (Rätt nyservad olja, stift mm en lampa släckt) sen fick jag Co 0,1, Co 2500 0,1, Hc 0 Lambda 1,00.

Mvh Per L

men hc 800++ kan väl inte endast bero på att det behövs en service?? Ska börja med att sätta i orginalfiltret iaf. tycker men går sämre med sportfiltret.

Angående att varmköra så gjordes det isamband med besiktning, utan större förändring. det var först när man varvade lite som värdena blev normala.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du otur, har sportfiltret förstört din LMM! (det är inte ovanligt...)

Börja annars med en ordentlig service och byt stiften!

Mvh

kör nu med orginalfiltret i. å som jag misstänkte så blev tomgången något bättre/stabilare. men det luktar ändå väldigt mycket soppa om avgaserna så problemet e inte löst.
Ska som sagt in på inspektion 2 om någon vecka. hoppas det e allt som behövs.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du otur har som sagt oljan från sportfiltret brännt fast på volframtråden i LMM, och då är det tyvärr bara att byta den eftersom den då är permanent förstörd...

Började problemen när du hade sportfiltret monterat?
Kanske rent av strax efter du oljat in filtret lite (över-) ambitiöst?

Mvh

problemet har nog funnits ett bra tag. kollade igenom bes.protokollen den har haft anmärkning på det 2 gånger tidigare vid bes. men ändå blivit godkänd.
La
70
Lasses
Z3 2,8-97
Som du säger skakar hela bilen på tomgång,bara en fundering går den på alla cylindrar, kanske är en tändspole på väg att lämna in. Jag har haft problem med hc värdet på min 525 flera år men blivit genomsläppt med uppmaning att "kolla upp det till nästa år"tack vare justa besiktningsmän samt en bra bil i övrigt
Jag har kollat allt men hittar inget fel det enda jag kann tänka mig nu är att kattarna är slut, till årets besiktning byttes olja samt tillsattes 2flaskor stp samt tändstift och filter dessutom kördes bilen nästan tom på bensin och tankades med aspen inför besiktningen och i år klarade jag hc gränsen men det var på gränsen hadde 95 får vara 100. Tidigare år har jag haft mellan210-270 men jag vet inte vad som gjorde att värdet blev lägre i år bilen har inte varit oservad tidigare men i år skedde det mindre än 10 mil före bes samt med tillägget stp och aspen.
mvh.Lasse
om det nu e en tändspole skulle väl bilen gå ojämnt under resten av registret också?
så här ligger d till:

när bilen rulla å man frikopplar ligger tomgången stabilt runt 800. när man sedan stannat så man står helt stilla så dyker tomgången efter ett par sekunder till runt 500. Ibland händer det tomgången dyker ytterligare så hela bilen skakar till. har märkt att det händer endast då man har AC:n påslagen. antar att det e när ac:n börjar jobba som den sjunker så i varv.
även när man stänger dörren så sjunker tomgången under någon sekund.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.