AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.713

Syrack på min M70!

Sida 1 av 2
Paap Reeder
Hej!

Har sedan Karl XII firades förra året mekat oavbrutet!

För 3 v sedan så sparkade jag igång maskineriet och åkte till Jesperados kompisar.... inte en prick förutom att jag körde okattat och fick 0,7 0,7 274 1,02.
Bra! tänkte jag ... bara slänga på kattarna och visa upp igen.

Idag när jag skulle dra dit kattarna visade det sig att jag låg på 600 ppm före och 500 ppm efter att jag monterat kattarna!??

Ngt har hänt på de dryga 200 milen jag kört. Borde givetvis dragit dit kattarna direkt ... men så gjordes det ej.

Nu är pressning på Bromma bilskrot ytterst nära förestående .... skall dock innan ta ur min avbländbara backspegel - som passar på min E28:a - innan jag ger tecken att släppa på hydraultrycket i pressen.

Ingen förändring oavsett jag kör på 6 eller 12 cyl. Med eller utan sprutare eller med eller utan gnista.

Teori - kattarna har stått ett år - måste köras ur. Nu har jag bara kört 1 km.
Den verkar gå fett ... trots 1,02 .. men det var för 3 v sedan.
Kan vara tempsensorn eftersom båda motorhalvorna är identiska på avgass.
Går mycket jämnt och mycket bra drag ... ända från botten.

Skall i morgon koppla upp för en prel lambdamätning.

.... den kanske vill ha påskägg??

MVH /// Paap R

mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
Lider med dig, inte kul alls när du plockat och grejat med snart varenda pinal i motorn!
Hur gick det med 10:an? Iofs om du har samma värden i båda halvorna så borde det ju inte spela någon roll. Min bytte jag lambda sonderna på, men frågan är om de kan göra så mkt?

mvh: mr_majzoo
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
Har du kollat vad du får för värden om du kopplar ur båda eller en lambdasond?

mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
Lite O.T men märkte du någon skillnad på gången med och utan katt?

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Ge inte upp! Lätt för mig att säga, men det finns alltid hopp.
Vad hade du för anvgasvärden innan du rev ner motorn?
Kul att spegeln ivf. fungerade bra, samlade bara damm hos mig.

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
Paap Reeder
... med vä cat hade jag 12 ppm förra året .... men då utan 10:a. Med den inkopplad låg jag på 300 ppm vill jag minnas.
Idag ligger båda kattarna lika ???
500 ppm??
Skall som sagt kolla lambdaläget i morgon.

Mr_majzoo: har som sagt ännu ara kört runt kvarteret.

MVH /// Paap R
Visa användare
156
Marcus M2
2002 (turbo) -75
635(3,8)kompressor -83
728ia -98
1602 -75
1802 -72
Sista utvägen är att plugga vevhusventilationen, och tanka 70% etanol så får du den i alla fall besiktigad. Som du själv säger kolla tempsensorn. Lamdasonderna brukar ju dock ge lite ojämn tomgång om dom strular, men skadar inte att kolla dom. Misstänker att du har koll på spjällmotorerna då du är 750 kung här på forumet.

Ge inte upp/
Marcus

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Lider med dig...

Men hur var det med vevhusventilationen, har du fått dit den nu?
Och boxarna är förstås nollade och spjällen synkade, bilen varmkörd?
Har du anlyserat stiften på sistone?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Instämmer med Marcus M2, det är svårt att ge råd till forumets M70-kung!

Erik

___
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Hur gjorde du med insugspackningarna använde du dom som satt där eller vart de nya.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
...och det är ju tur vi obildade västkustbor kan få hjälp av lokalblaskan, när vi inte förstås tjockhultsslang Länk :
"Syrak var en gång Stockholms-slang och betydde ju sur eller härsken."
;-)

Erik

___
Paap Reeder
Hej Erik!

... såg ordet i en lokal/lokal tidning häromveckan och försökte hitta vad det eg betydde.

Nu är det fullt utrett ... stavas också tydligen ursprungligen utan c men jag tror att på senare tid har tjockhultarna börjat använda det igen med ett "kortare" uttal på slutet.

I vilket fall gäller för M70: "Non fatigare totum est" ... "Att aldrig förtröttas det är allt".

... kanske borde man köpa norrmannens BMW DIS-utrustning för "65´pix" som fanns på börsen förra veckan? .... men då kan jag tänka att hustru definitivt skickar in skilsmässopappren till advokaten för gott.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
.... he,he preliminär beräknad milkostnad sedan start: 138,50:- ...excl bensin och arbetskostnad... men kul har det varit.

Som sagt det är roligare att köra med en JAS till Mallis än att behöva trängas i en charterstol ... men priset blir därefter.

MVH /// Paap R
Hejsan,

Paap, är det samma kattar och katalysatorer monterade på bilen som innan du renoverade motorn? Av ditt inlägg utgår jag från att det särskilda problemet med 10:an är löst. Har du koll på att du monterat sladdarna från lambdorna till rätt box och rätt motorhalva?
Utan att ta ut något i förskott men okulärt verkar min nyförvärvade motor i mycket gott skick jämfört med min gamla. Den hade kanske inte gått "bara" 19 000 mil när jag köpte den utan 190 000 mil.

Mvh/////////////CL
Ursäkta, jag menade samma lambdor och katalysatorer.

Mvh
CL
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej Paap!
Om du har de där siffrorna så skulle nog jag ifrågasätta kattarna.Skiljer det bara 100 ppm mellan på och av så måste det vara i första hand relaterat till just kattar.
De flesta som följt ditt vinterprojekt vet ju att det går helt enkelt inte att få dessa värden efter allt som gjorts.
Annars kan det väl bara vara vevhusventen den eviga som spökar,har du kollat med frånkopplad vent från plenum vilka värden det blir?Fånig fråga men har du satt rätt vevvent på rätt sida?Kollar bara för jag satte givetvis vänster på höger och då blev det lite konstigt igen.
Mitt ständiga förslag om referenskattar står givetvis kvar,det är de "katt tvättade" som jag sparat till finmiddagen med Jesperados kompisar(no offense Jesper),det är inga som helst problem att kvista från Fredhäll till Brommatrakten.

Mvh Dic.
Paap Reeder
Hej Callestropp!

Den på 10:ans sida är samma - gav ju 12 ppm i somras - den andra är "ny".

Mätte lambdorna idag och de är OK.

Oavsett vilken sida jag kör på eller jag kör på 3 burkar - på två går den inte - eller 12 så skiljer sig värdena inte så mycket åt.

Skall nu köra ca 20 mil i helgen och mäta upp den igen får vi se.

Eriks fråga ang stiften så ser de jäkligt fina ut. Gyllenljusa isolatorer på hela högen MEN .... runt "kanterna" finns sotavlagring.
(Skall plocka ut ett stift ur M30:an som jmf)

Dic .. tack för erbj men isf sätter jag dit min sprillans nya hö och köper en sprillans ny vä.

Plan:
- köra 20 mil
- mäta. Om problem kvar - köra ett leak-down samt en DIS
- om då fortfarande problem -- pressa den och köpa en ny 750. Är eg ganska trött på diamantsvart ... man måste ju för bövelen tvätta så man får ont i armarna.
Nej inte en svarting till för min del.
Min silver M30 tvättar jag var 10:e gg mot den svarta.

MVH /// Paap R
Fr
11
Friddo
535 E28
528 E28
520 E28
Hej Paap
De bilar jag/mina vänner (prov)kört:) utan kat har vi satt dit katten ca 2-3 veckor innan bilprovningsbesöket fick tips om att det var en god ide´ från en seriös trimmfirma

Mvh Fredrik
Paap Reeder
... hej Friddo!
Så är också min plan nu. Vi får väl si hur de´blir!

Har åkt ut med 7:an till sommarstugan. Går fint och är snabbfotad MEN helsunkig utan lamelldiff ty jag har en liten backe upp till stugan.
Min M535:a med en uppsträckt 25%-are .... går ända upp till dörren ... lätt som en plätt så snön bara yr.
Med ASC får man ta till muskelkraft och bära upp ICA- kassarna en bra bit.

ASC är ytterst tveksamt om det överhuvudtaget skulle lanserats på marknaden.
Den går bättre i lössnö med ASC ur än med den i.

MVH /// Paap R
svardska
minns varför jag skrev tråden om att köpa en Ford Mustang.....!

MVH
k´sVärd
It´s my way or the highway
Paap Reeder
Hej!

Har idag tagit nya prover på min SunkEgon - Erik det är inget nytt ord från Tjockhult utan är konstruerat av mig pr ... men med äkta känsla - !

Efter tomg.varmkörning: 1,15 / 550
Sedan mätte jag före kat på 1-3: 0,6 / 435
Sedan kopplade jag bort 7-12 varvid 1-6 gav: 0,45 / 600
Dito 7-12 gav: 0,45 / 450
(Alla värden efter kat utom det jag angett före kat)

Sedan lät jag den gå typ 2-3 min på 2500 rpm: 0,5 / 70??
Efter det gav en ny tomgkörning: 0,5 / 440

Slutsats: den är litet skitigare på 1-6 än 7-12!
Dessutom TYCKER jag att den tar mer bensin än före mitt mek.

Under min vpl-tid fanns en rustmästare som om man frågade honom om något typ: "var skall jag lägga denna granat?" så svarade han på äkta småländska: "Kast´ skiten i pissgropen!"

.... det börjar nu bli dags för en stor pissgrop!

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.