AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.223

Hur lagar jag en trasig spoiler ?

jo
97
jol

540 iT -97
Jaha, det gick nästan hela vintern.... Men idag kom tjejen med en moloken min. Hon har lyckats med bedriften att kroka i frontspoilern (zeemax) i nån gatsten el dyl när hon backade.
Resultatet blev att hela spoilern gick av vid dimmljuset .
Min fråga är således Går det att laga, och isåfall hur ? Finns det något bra lim? Kan ju lägga förstärkning på baksidan, har ingen lust att köpa ny för detta var säkert inte sista gången hon lånar bilen :) Tips vore tacksamt !

Det kan göra ont att jaga älg med bil.!!
Visa användare
205
respirator
325i -91 -93 Motor,
525i -88 TiC bygges
Jag skulle plastat på baksidan..

"Vadå!? Har inte alla en tub i bagaget!?"
jo
97
jol

540 iT -97
Jo jag antar att det blir till att plasta på baksidan, frågan är vad jag ska använda så att det håller i 250 blås....?

Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Jag fixade en bakspoiler som posten klåpat sönder. Den var i glasfiber så jag reparerade den också med det. Gick väldigt bra, ser ut som ny nu.

Hur är det med Zeemax, är fronten i glasfiber eller är det nån typ av plast? Hur stor är skadan? Om spoilern bara har spruckit ska det inte vara nåt problem att fixa, men fattas det bitar blir det genast värre.

Har du kanske nån bild på det hela? Blir lättare att hjälpa till då.
jo
97
jol

540 iT -97
sorry, har ingen bild. Men den är av glasfiber tror jag , vita fibrer.... Den gick rakt av... det är tomt från höger tom dimljuset...

Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Så du har alltså inget material alls från dimljuset och utåt eller?
Då har du nog problem att fixa det..
jo
97
jol

540 iT -97
Jodå ,hela biten är kvar. Undrar bara hur jag går tillväga för att få det att hålla ihop. Antar att det blir till att köra upp den på lyften o plocka lös resten av spoilern. Ska det bli bra så är det ju enklast att lägga allt på en bänk... Det är ett ganska "rent" brott så det kommer nog inte att synas när det är färdigt.

Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Okej, då ska det nog gå.

Ta loss hela spoilern, passa in delarna så gott det går. Slipa bort extra material i sprickorna om sånt finns.
Sen är det bara att lägga på nytt glasfiber. Ett bra tips är att lägga på mer på insidan så att det blir tillräckligt starkt. Sen räcker det troligtvis med ett lager på utsidan, som sen slipas, spacklas och lackeras.

Glasfiber är väldigt hållbart om man gör det rätt, så du kan nog dra iväg i 250blås även efter reparationen. :)

Lycka till, fråga gärna om det är nåt du undrar över.
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
plastsvetsa dom.. helt klart starkast & bäst,, kolla med bilackerare dom brukar ha svets
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Rätta mej om jag har fel, men det är rätt knepigt att svetsa glasfiber...
jo
97
jol

540 iT -97
Ok tackar för tipsen, bara att sätta igång att skruva o laga...
många tack :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.