AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.483

Företagsimport och slippa momsen

Hallå hur gör man för att slippa tyska momsen ifall man importerar till ett svenskt företag, det är ett aktiebolag och bilen ska bli firmabil.

Hur billigt kan man komma undan med att få hem bilen exkl resekostnader men med regbesiktning.
bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
du får ändå betala momsen hemma .tror inte att det lönar sig så mycket att dra momsen i tyskland, m.v.h
Ok så jag kan inte slippa momsen så länge den bara ärgs av företag, som när man köper ny bil så slipper du momsen tills det att du säljer till privatperson.
Det är självklart bättre att betala momsen i tyskland.
16%.
Gör du det hemma får du betala 25%.
Ja men jag vill inte betala momsen fören jag säljer bilen då den kanske har sjunkigt till halva pengarna mot vad jag köpte den för i tyskland.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag tror du ska kolla upp detta med skattemyndigheten för det korrekta regelverket för handel inom EU.

Det kan i alla fall aldrig bli tal om att betala moms i Sverige eftersom det är ett svenskt företag. Problemet är väl snarast möjligheten att dra den tyska momsen för ett svenskt företag. Det är möjligt att det krävs ett tyskregistrerat företag för att kunna göra detta.

___
BMWCS #5157
ge
11
gerkon
BMW 325 cab-01
Jo saken är den att köper du en bil Netto dvs utan tysk moms, betalar du in den svenska momsen 25% därefter lyfter du av den eftersom du ska ha den i företaget dvs 25% återfås.
Den dagen du säljer bilen betalar du tillbaka dem 25% på försäljnings värdet.Vilket då är ett lägre belopp men jag kan inte siffran hur mkt man skriver ner en bil per år.
Enkel matte..
Om du inte har taxifirma, budfirma, bilfirma eller liknande så får du inte dra momsen oavsett i vilket land du köper den. Om du leasar kan du dra en del av momsen dock inte hela.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Halva momsen är avdragsgill för företag såvida bilen inte har öppet flak då är hela momsen avdragsgill. Vid leasing är hela momsen avdragsgill på leasinghyran.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Nej! Halva momsen är avdragsgill vid leasing och ingen moms är avdraggill (förutom vid leasing) om det inte gäller speciella brancher
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.