AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.622

Min bil luktar skoter?

Ja precis, när min bil står på tomgång så luktar avgaserna precis som om det istället stått en skoter å gasat bredvid?
Många av mina kompisar som påpekat detta, och många tycker ju att det luktar gott.

Men jag kan inte riktigt förstå hur min motor kan lukta som en 2-taktare?

Får den förmycket soppa lr nått sånt?

Vore kul att få lite tipps på vad som kan vara galet. För det har inte alltid varit såhär.

Det är inte lätt när man har det svårt!
om den luktar 2-takt så kan det vara som så att den förbränner olja! inte helt ovanligt att ventiltätningarna blir kassa och då förbränner den olja då det läcker förbi tätningarna och in i cylindrarna! andra alternativet är att kolvringarna är slut, men ventiltätningarna är mer troligt!

fick byta på min förra e30 och på min nuvarande är dom också kassa....

MVH
Johan K
Hm ok. ja de låter ju inte så bra. Men om den förbränner olja så brukar det lukta "skit" För vanlig motorolja luktar inte lika "gott" som 2-taktsolja brukar göra.

Fast ok, ja vet att ventiltätningarna och/eller kolvringarna håller på va dåliga, för om jag i friläge varvar upp ordentligt, säg 6000rpm o släpper på gasen så kommer en lukt som inte luktar hallon kan ja lova. Men det är ju långt ifrån samma lukt som kommer på tommgång?
Så tänkte att det borde vara nått annat än olja som luktar då. för det är ju ingen svartrök lr nått sånt.

bustorp
Är du säker på att det är avgaserna som luktar?
Det läcker inte olja från ventilkåpspackningen ner på grenröret eller liknande så att det kommer från motorutrymmet? Det fordras inte mycket. Bara en tanke.........

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Nä de ä avgaserna.. och det luktar ju inte bränd olja, för det har jag luktat på förut haha.. spillde några droppar på grenröret en gång när ja fyllde olja.

bustorp
Vad kör du på för olja?

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Kolla inte efter svart rök, kolla om du får blårök istället

t.ex motorbromsa ordentligt och tryck gas, då brukar man se om röken är blå eller ej

//Simon
bustorp
Är det en 86:a så brukar det inte vara några problem med ventiltätningar förutsatt att toppen är original. Det var väl mer på -84, eller?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.