AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
23.485

Nya M5 testad i Teknikens Värld!

Sida 2 av 2
E55 AMG känns som en ganska omotiverad bil... Snabb, javisst, men inte särskilt sportig. E500 är garanterad komfortablare (utan sportchassi och 18") och är dessutom över 300 tkr billigare...!

M5 känns mer ändamålsenlig. En brutal körmaskin men rymligare och komfortablare än t ex 911 Turbo och M3. Steget mellan M5 och 545 är betydligt större än mellan E55 och E500.

//Chrille
E55AMG W211 omotiverad?! Det är ett fartprestandamonster av sällan skådat slag, jag älskar MB ny fartinriktning och kommer säkerligen köpa en 500hk+ 55AMG/65AMG om några år, E500 är en traktor i jämförelse, jag hade inte nöjt mig med den.

E55AMG/CLS55AMG är utmärkta alternativ till M5, för dom som inte gillar SMGlådan/V10 motorn, V8 är den motorform jag tycker bäst om, därför fördrar jag M5 E39, tråkigt att BMW gick ifrån konceptet, M5:an blir bättre om/när den manuella kommer, men designen är fortfarande densamma, och där vinner E55 stort över M5, moderna vackra linjer utan att försöka se udda ut.

Jag är besviken på BMW på grund av den inriktning som dom har numera, M5 E39 hade/har jag ett starkt habegär för, men för M5 E60 finns inte det begäret tråkigt nog, tidigare var BMW det företag som gjorde allt rätt, men dom nya modellerna tappar mer och mer mot konkurrenterna, jag tar en ny Passat före en E90 till exempel, nu måste man vara fanatiker för att köpa nyordningen, och då lämnar jag hellre skeppet för MB, Audi, Lexus, som tur är finns dom äldre modellerna kvar, så jag kan köra/äga BMW trots allt.

Mvh Stephan

Jeppe W
Ni som vet lite mer än jag; vad skulle Inspection 1 resp 2 mm kosta på M5:an?? Jag menar, bara köpa nya däck med rätt klassning kostar mer än min gamla 535:a....
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
En högvarvig V10 kan ALDRIG vara fel, habegäret för M5:an har aldrig varit högre än det är just nu för M5 E60.

Ljudet, ljudet och återigen LJUDET!!!

mvh/Flisan

Pe
77
Peter U
M5 2000
AMS skrev (och så är det) att har man förnuftet med sig så köper man en begagnad M5 E39. Karisma och prestanda till kanonpris!
Har man pengarna och inte vill åka "gammal" utan nytt och snyggt (rimligt krav för 1 mille) så är Mercedes CLS AMG det självklara valet. Spöade M5 E60 i tyska AMS och den är dessutom snygg vilket tyvärr inte E60 är.
Har man ännu mer tid och pengar så kan man vänta till Porsche Panamera Länk kommer (år 2009) och får då välja mellan Cayenne V8 med eller utan turbo och vill man torka av M5or mm rejält så köper man den med Carrera GT V10 med över 600 häst. PUNKT!
Jag gillar AMG och E55 är en av bilarna högt upp på min vill-ha-lista. Men bilen har en annan poäng än M5 E60. M5an är sport, växlingar och högvarvig ylande motor, E55 har brutal kraft och betoning på ombonad komfort. Söker man efter AMGns kvaliteter så är både M5 E39 och E60 fel. Svårare än så är det inte ;)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
CLS gillar jag inte alls. Ser ut som en ostbåge i profil. E55 alla gånger! E, S, CL och SL är däremot underbara.

/// Olof

Länk
E39 M5 är otroligt komfortabel! Ingen ylande motor där inte!

Dessutom, köper man inte en Ferrari om man vill ha en YLANDE motor?

På nåt sätt tycker jag att nya M5 är lite Über, på ett positivt samt negativt sätt... Vem behöver 279 olika alternativ på bilens inställning? Samtidigt är ju nåt fel? -> Eftersom bilen går snabbast gring ringen på komfortläget?!

Läste nya AMS igår, och visst blir man ju stolt när de verkar föredra M5 E39!

Tycker nya M5, verkar vara en bil som man i rödljuset tappar bort sig i menysystemet och Mercedes AMG'n är redan lååångt borta.

:(

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Bara för att några journalister på svenska AMS föredrar E39 M5 betyder inte det att alla gör det. Alla har ju olika smak, även journalister. Exempelvis verkar dom på Autocar och Car exempelvis föredra E60. Precis som det finns folk som föredrar E34 och E28 framför E39. Jag väntar på att uttala mig om vilken jag gillar bäst tills jag kört E60. Jag menar, hur många här har ens kört en bil med V10 och kan uttala sig om hur den motortypen är?

Här är några citat från E39 M5-ägare efter att ha kört E60 M5:

"It was amazing how fast the car is and how good the handling is on the track and on the road.

The differents between the old type M5, (E 39) and this version is to much to mention.
I drove home in my own M5 (E39) and felt the gap in technology and comfort."

"Let me tell you, this car STOPS!!!! You cannot compare the break of this car with my current E39 M5. The break force was incredible and that after already three days of driving with that car on thr RDW track."

"After this round it was up to me to drive around the track, the first corner was a weird experience as your brain tells you to slow down but you just have to keep the car high in the corners and it just sticks to the ground, really very nice.

Now I really cannot wait till end May anymore, this is a car out of another league, the supercars!!"

Visst finns det 279 olika inställningsalternativ om man väljer mellan P400, P500 och de olika växlingslägena o.s.v. och det är såklart inget man behöver. Men det är ju inget man måste sitta och fippla med vid rödljusen. Jag är övertygad om att man lär känna bilen ganska snabbt och då smidigt kan växla mellan de lägen man gillar själv. Sen kan man ju bara trycka på M-knappen på ratten så är ju allt klart också, hur lätt som helst. Vem behöver halvgradersinställningar på båda sidor på klimatanläggningen egentligen? Plus det överordnade temperaturvredet i mitten av luftutsläppen på mittkonsolen?

Angående ylande motorer så är väl just BMW ganska kända för sina ylande sexor.

Pe
77
Peter U
M5 2000
Jag är säker på att den är fantastisk att köra och att det är ett stort tekniksteg från E39 men, men man har ändå designat bort sig.
Det bekräftade mina aningar om att Teknikens Värld inte vet vad dom skriver om. Tycker detta test var vekligen dåligt :(

Alldeles för vinklat till E55 AMG fördel.
Jeppe W
Vad å vinklat test? Är det inte så att AMG:n ÄR en i alla avseenden bättre bil än M5???? Bättre väghållning, hållbarare motor och mer sofistikerad motor, bättre kvalite't över lag??? Snyggare??
Att säga att den ena är "snyggast" är aldrig objektivt... :D

/// Olof

Länk
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Nej det är ju en smaksak. Om jag inte kan få båda, skulle jag välja AMG:n och möjligen lägga till lite extra för en CLS. Var länge skeptisk till den utseendemässigt, men har nu sett den i verkligheten och jag gillar den skarpt. Men då måste jag också skaffa en bättre beg VW Polo att ha till kundmötena eftersom CLS:en verkligen skriker "JAG ÄR DYR". För mycket blingbling att visa upp för dem man fakturerar ;-)
Pe
77
Peter U
M5 2000
Tretretti: Äntligen någon som har hajat storheten i CLS designen. Titta på mitt inlägg högre upp på sidan och klicka på länken om Porsche Panamera så skall du se på ännu schysstare grejor. Det sägs att promenader är hälsosamma, du får väl parkera längre bort...
CLS är en mycket snygg bil i mitt tycke. Det har jag tyckt sedan jag såg Vision CLS på IAA första gången. De har även lyckats få E-klassinredningen kännas betydligt mer ombonad.

Jeppe W,

Bättre bil i alla avseenden? Bättre kvalitet? Vad baserar du det på? Det finns ju ännu väldigt få M5:or att döma kvaliteten av och med tanke på Mercedes nuvarande stora kvalitetsproblem är det ett lustigt uttalande.

Om du vill bedöma båda bilarna efter ett test i en tidning så kan du väl lika gärna göra det efter Autocars test av M5 vs. E55 vs. Quattroporte. Slutklämmen säger väl allt:

"But nobody beats BMW at this game. The M5, one of THE great cars, demolishes its rivals and assumes its rightful position standing alone on top of the super-saloon pile."
Jeppe W
Janne2; du kan vara helt lugn, jag klämde i med lite ironi bara! Det var känslan jag fick av journalisten som gjort testen som jag förmedlade bara! Antagligen var hans första bil en MB dieselknack eller nå't...

M5 rules grabbar!!!!
Jeppe W,

Hehe, ok. Då kan jag känna mig lugn nu:) Menmen, jag skulle inte ha något emot att åka runt i en E55:)
Jeppe W
Inte jag heller.......DE VAR INTE JAG SOM SA DE..........
Jeppe W: OK, fick svar på ditt inlägg genom Janne2 posts.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.