AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
23.484

Nya M5 testad i Teknikens Värld!

Sida 1 av 2
Har just skummat igenom Teknikens Världs test av nya E60 M5 mot MB E55 AMG. M5 fick fina betyg i det mesta men Mercan tog ändå hem segern.

Framför allt klankades det på SMG-lådan som enligt TV inte är så mycket att hurra över. Inte lika bra som en riktig manuell, inte heller lika bra som en automat, bara ett halvdant mellanting. De menade att MB:s automat är mycket bekvämare och en allmänt trevligare bekantskap och avfärdade SMG som "tröttsam i längden"...

Men å andra sidan kan man ju tycka att en stor del av själva poängen med M5:an är att den ska vara brutal, sportig och rejsig. Inte komfort-fluffig men snabb rakt fram som AMG-Mercorna, så ur det perspektivet är väl den lite "ouppfostrade" SMG:n mer lämpad än en silkeslen automat.

//Chrille
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Personligen tycker jag att BMW går lite "fel" väg med M5. En bil i övre mellanklassen med så pass stor och tung kaross bör inte vara alltför sportig. För de som är i behov av en sportig BMW finns ju M3. M5 bör mer fylla en funktion av snabbt autobahnlok. Självklart med sportiga förtecken, dock utan överdrifter.
Är böjd att hålla med Elfrippo. M5:s drivlina hade varit häftigare i en mindre och lättare kaross. E60 är en bil vars format inte gynnar goda racingegenskaper. En skrikande V10 på 8500 rpm känns lite malplacerad. E39 M5 var enligt mig mer harmonisk. Kanske BMW fokuserade lite för mycket på racing när de konstruerade E60 M5? Köparna av stora snabba limousiner kanske föredrar den stil som AMG har istället för grabbiga attribut som sekventiell låda och högvarvig motor?
Säger de att lådan är kass är den säkert det, varför ska vi som inte en suttit i en ny M5 hitta ursäkter bara för att det råkar vara en BMW.
Ursäkta grabbar .... men det där med att M5:an skulle vara en gubb fluff kärrra som man glider fram på autobahn med tycker jag e dumheter. Tvärtom så har M5:an från början varit en relativt kompromisslös prestanda bil ...riktad till de förare som gillar att köra bil men som även har behov av lite utrymme. Vill man ha en glidarlimosine med en silkeslen automatlåda som tuffar på hyfsat raktfram, så finns även det ...... bmw 540i. Tycker det verkar som att teknikens värld har missat hela poängen med M5:an.
Håller med Ivar. Även 7-serien fungerar bra som autobahnlok. Det känns som det finns mer än tillräckligt många alternativ om man söker den typen av bil. Däremot finns det få (om ens någon) riktigt sportiga bilar i M5:ans storleksklass.

Mvh Johan
Jag tycker också att om man ska ha ett autobahnlok så kan man köpa 745 (blir väl snart 750), 545 (blir den 550?) eller 535d. Men jag tycker även att de kunde gått lite längre med sportigheten precis som det gjort i M6'an.

"De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon."
Den stora vitsen med M5 är ju den unika kombinationen av fyra dörrar/familjebilsegenskaper och genuina sportvagnsprestanda i klass med Porsche!

Har inte kört nya M5:an men att döma av dom provkörningar jag läst så känns den inte det minsta tung, klumpig och pompös på bana. Utan snarare oerhört underhållande och ganska "lätt på foten" trots vikten.

Som sagt, vill man ha komfort i massor istället för rejsiga prestanda och väghållning i supersport-klass finns åtskilliga "bättre" alternativ: BMW 545i/750i/760i, Audi A8 4,2, Mercedes E500/CLS 500/S600 eller Cadillac STS för att bara nämna några.

//Chrille
Gemini__
Kikade lite i nyaste numret av AMS. Där skriver de följande:

"Den halvautomatiska SMG-lådan är nu i sitt tredje utvecklingssteg så finslipad i sitt hela register att man definitivt kan anse den vara den perfekta sportvagnslådan - om inte programmerarna nu hade kunnat låta bli att ge det manuella programmet ett par irritierande automatiska funktioner"

Sedan skriver de en sak(på tal om annat) som är mycket svårt att säga emot. De menar att M5 E34:ans 3.8l sexa är den läckraste och saftigaste sexan som BMW byggt. =)

Mvh:
Thomas
Zafiro
TV ska alltid vara emot vad andra tycker, i alla andra tester så får ju SMG mycket bra kritik, är väl mer att den har 300 inställningar det klagas på.

Vad var det för åldersgrupp på de som testade E55 och M5:an?
Zafiro
De som tykcer M5 är för mycket då finns ju Alpina B5 :)
Zafiro:

Halvtjocka gubbar i 50-årsåldern... :)

Visserligen den vanligaste åldersgruppen bland nybilsköparna på bilar som M5 och E55, men man bör nog inte tänka som en motorjournalist när man köper en sån bil.

Köper man en bil med över 500 hk som kostar en dryg mille (och rasar ca 300-400 tkr i värde på nolltid) är det nog en grundläggande förutsättning att man stänger av hjärnan innan man kliver in i bilhallen... En sån bil köper man med hjärtat, inget annat!

//Chrille
Ja, det blir lite komiskt när TV granskar bensinförbrukning, värdeminskning, reservdelspriser, försäkringar och andra värdsliga ting på bilar som M5. Tror ärligt talat inte köparna bryr sig det minsta. Egenskaper som är viktiga för den genomsnittliga bilköparen struntar nog M5-köparen i.
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Är det någon här som känner till huruvida den nya M5:an har ett handtag på insidan av bagageluckan så man inte blir smussig om fingrarna när man stänger den. Om inte, så köper jag en annan bil.

mvh/Flisan

De ekonomiska trivialiteterna är säkert ointressant för nybilsköparna. Däremot är det nog många av TV:s läsare som gärna tillgodogör sig informationen. Värdeminskningen gör ju att M5:an blir tillgänglig för betydligt fler ganska fort. Men jag håller med om att det blir lite komiskt ibland.

Mvh Johan
Jag kan absolut förstå TV's synpunkt att AMG:n är trevligare i vardagen på grund av karaktär och automatlåda. Den kostar dock närmre 100 000:- mer, en siffra som jag inte tycker att man kan "snacka bort" även om båda bilarna är löjligt dyra.

M5 köper man för att man vill ha något exceptionellt, något betydligt mer än en vardagsduglig familjebil. Ett mer rättvisande test vore egentligen AMG mot Alpina B5... synd att Alpina saknar importör i sverige :(

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag tycker det är bra att dom redovisar alla ekonomiska faktorer, dels för att man kan för en direkt jämförelse mot "realistiska" bilar samt som Jiie skriver ovan så kommer ju dessa bilar att kosta en 1/3 del om några år och således vara tillgängliga för en betdligt bredare målgrupp.

De gånger jag själv har köpt begagnad bil så har jag alltid letat fram gamla TV där den aktuella bilmodellen testades eller provkördes.

___
BMWCS #5157
Håller med Kalle om att M5 är "något annat" än en AMG. M5 är egentligen ur min synvinkel aldrig ett alternativ till en AMG som ju alltid levereras med automat och är oerhört komfortinriktad. Alternativet borde vara 545i, Alpina B5... osv.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Buspelle
Nya M5an är naturligtvis en absolut kanonbil, bättre än något annat, men det är ju lite kul att AMS anser att "Nya E60 M5 må vara både snabbare och mer sofistikerad än E39an, men den kan inte närma sig när det gäller karisma och känsla bakom ratten".
Har lite svårt att köpa att Mercan blev bästa köp när M5 är 100.000 billigare, piggare prestanda och dessutom en nyare konstruktion.
Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
Inget svårt val M5 såklart!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.