|
|
|
|---|---|
|
Skall vi sälja och köpa oss en nyare bil, eller är det värt att lägga ner pengar och tid för att hålla 'liv' i våran E34? Bilen har gått 19000mil och det är nu dags att byta en hel del slitdelar + en massa annat 'fix'. I somras så böt jag ut nästan alla stag i framvagnen, fjädrarna, monterade vita blinkers runt om osvosv. Det som behöver göras i vår är; Byta silentblock, stödlager, bromskivor, stötdämpare (kul med nivåregl. bak hmm.), termostat, ventilkåpspackning(ar). Laga/byta avgassystem, laga rost vid dörrarna och tanklocket. Ytterligare saker för att få den i det skick jag önskar; Byta listerna på dörrarna, byta de lampor som är trasiga inuti, rekond (ut och invändigt) samt plocka ur takluckorna och få igång dem <- ingen skojig manöver. Jag har tillgång till verkstad och lackkunniga vänner så arbetskostnaden blir ju min egen fritid och en och annan öl. Dock drar det iväg ändå när man börjar slå ihop siffrorna. Vad anser ni? Det bör väl inte löna sig att laga och sedan sälja så det är väl "Laga och behålla" vs "Sälja i befintligt skick" och köpa nytt som gäller.. Både jag och tjejen gillar bilen så jag vill på detta sätt försöka få hjälp med att se på det hela lite mer objektivt. | |
|
Laga o sen sälja direkt brukar oftast bli en ren förlust affär.... Jag skulle fixat till den o kört vidare, E34 är en mycke trevlig bil. Länk min pärla |
|
|
Det lönar sig nog att lägga ner lite tid och pengar på bilen, om man nu gillar den . Ska man byta så vet man ju inte vad man får och så kan det ju vara jobb på den. Mvh/Palle |
|
|
Vad får du för den nu? 25-30? Om du ficksar den 40-50? Brukar dra iväg när man ska börja dona. Vad kostar det i delar? Jag skulle nog rekomendera dig och sälja. Gör det aldrig sj utan gör en brakförlust varje gång istället. :/ |
|
| Beror på vad du gett för bilen, och hur mycke du kostat på innan. Gör du denna renoveringen kan du ju räkna med att behålla den ett tag. Inte värd mkt som den står. Men det är ju alltid kul att byta bil:). Svårt... | |
|
Jag är lite i samma sits. Vi behöver en bil till, med större bagage. Det kommer troligen att bli en v70 för runt 90'-100'. Denna kommer flickvännen att ha hemma för att kunna transportera barnvagn tillsammans med hund. Jag kommer således att behöva en bil att pendla till jobbet i. Troligen kommer vi att behålla vår/min kära ix och köra den så länge den går. Det är en hel del små fix på den så vi får inget för den om vi skulle sälja den. Vet inte om detta inlägg ger dig några svar utan det är väl mer lite tankar från min sida. "De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon." |
|
|
om bilen är i fint skick i övrigt och du trivs med den så är det ju helt klart värt att lägga lite slantar på den, då vet du vad som är bytt och vilket skick den är i, köper du en beggad i en lite högre prisklass så kan där vara fel även på den och då får du lägga lite pengar där... gillar du bilen så lägg slantarna! MVH Johan K |
|
bustorp |
Vet du vad du vill ha och vad du vill betala? Ställ det i relation till vad du har och vad det kostar att få i ordning så har du något att gå efter. Ska du sälja så är det ingen mening att göra i ordning något om du inte vill ha ut något för jobbet. Sälj den i s f privat. Är bilen relativt välservad o hyfsad f ö så kan man gott kosta på den flera tusenlappar utan att komma helt fel ändå. Men då får man ju behålla den i några år till. Mitt förslag spontant är att göra i ordning (bilen är ju inte så hemskt gammal o högmilad) o ev. köpa något billigt under tiden att åka med. Ta lite tid på dig så blir det oftast bättre än att stressa ihop något. Som du själv säger så trivs ni ju med bilen o det är viktigt. "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.