|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har sökt lite bland trådarna men hittar inte nåt svar ang detta. Jag ska köpa DLS högtalare till bilen men funderar om man ska skaffa 2 eller 3 vägs system? I min bil sitter det en 5" i kickpanelen och 2 i dörren, en diskant och en.. ? Kan man göra så att man köper ett 2 vägs med diskant och bas och låter den 3:e orginal högtalaren sitta kvar i dörren? Jag är ute efter rent ljud. Vad är bäst i det fallet, skaffa 6*9 högtalare med slutsteg eller en basreflex med rör upp i hatthyllan och skita i bakhögtalarna? Många frågor.. ;) Bilen: Länk | |
|
Om du köper ett tvåvägskit bör du låta original mellanregisterelementet sitta kvar, men inte ha det inkopplat. Jag har för mig att DLS trevägskit innehåller ett mellanregisterelement av ungefär samma storlek som BMWs originalelement, men det säkraste är att kolla på www.dls.se, där måtten på de olika lementen finns. Har du skidlucka kan den lämpligen användas för att låta subben spela in i kupén, annars får du köra bandpass med porten genom hatthyllan. |
|
|
Tack för svar Nockenwelle. Har tyvärr ingen skidlucka så om jag ska ha baslåda så blir det med portar upp i hatthyllan. Men jag har kollat runt och det verkar extremt svårt att bygga just en bandpasslåda. Fungerar det inte med en "vanlig" basreflex låda med portar upp i hyllan? |
|
| Hos en basreflexlåda återges en del av frekvensregistret av portarna och en annan del av frekvensregistret kommer direkt från högtalarkonen. Om portarna får fritt spelrum in i kupén, men inte elementet, kommer basen att bli väldigt ojämn. Av detta skäl bör både port och element kunna spela in i kupén, om man väljer en basreflexkonstruktion. | |
|
Satsa på ett DLS Ultimate UP35 3-vägs. Det är 5,25" i kicken 2,5" mellan register + 1" Diskant i dörren. Har detta systemet själv som jag driver med ett Genesis steg och det låter underbart. Dock så bör man bygga nya bafflar och täta bakom kicken. Jag garanterar dig att du inte hittar bättre system för de pengarna. Kostar 3800:- på www.nardik.se Det går att trycka in 6,5" i kicken med lite våld om man vill det. MVH Jimmy |
|
|
Dubilidu: Låter klockrent! Kör du med baslåda bak eller har du högtalare i hatthyllan? När du säger nya bafflar, måste man bygga om totalt eller räcker det att man försärker orginal hålen i kickern? Du råkar inte ha några bilder du kan mejla? |
|
|
Jag håller på att bygga för fullt i bilen. Håller på att bygga om hatthyllan och ska bygga så att både basen och min port i från baslådan spelar igenom hatthyllan. Ska nartuligtvis bygga en ny hatthylla i MDF och klä med svart vinyl osv. Man ska dock ta det lite försiktigt med att klippa i plåten i hatthyllan eftersom det är en bärande del i E36:an. Återkommer med bilder när allt är färdigt. MVH |
|
|
Med nya baffler fram så räcker det med en baffel gjord i MDF ca:10mm som du sätter mellan högtalaren och plåten (en runt ring) så att den sitter stabilt. MVH |
|
|
jimmynilsson81: okej, men om man gör bafflar 10mm är inte risken att högtalarna kommer så långt ut så dom tar emot orginal plast gallret som sitter där? ska man även sätta nån tätning bakom högtalaren så det inte skramlar mot plåt osv? |
|
|
Jo, den risken finns, Jag löste det genom att göra hål i orginal platsgallren och sätta DLS gallret där istället. Det funkar på passagerarsidan utmärkt. På förarsidan får man ta en lite tunnare baffel (tror jag tog en 6mm skiva) eftersom man gärna vill ha kvar orginalgallren där. Det är lite svårare på den sidan. Sen sitter ju högtalaren i hmm... låt oss säga en "skumgummikopp" modell större. Jag tog mått på den och tillverkade en likadan fast av ett grövre plaströr och täppte till ena änden och la lite dämpvadd i den funkar fin fint. Dock så ska man tänka på att DLS Up35`s bas ska ha en lådvolym på ca 6L för att låta som bäst. Tänk på att om du köper Up35 så bör du satsa på ett riktigt bra slutsteg ifrån DLS Reference, Ultimate eller Genesis om du vill få ut allt av högtalarna. MVH |
|
|
jag och "jimmynilsson81" är samma person jag tappade bara bort mitt lösenord till mitt ena användarnamn om du undrar. =) MVH |
|
|
Okej :) Skulle igår ta ut diskanten och mellanregistret i dörren för att kolla djup osv innan jag köper nya högtalare. Men jag fick inte loss gallret i dörren, vågade inte vålda heller. Kan man poppa ut dom genom att böja med en skruvmejsel eller måste man ta loss dörrsidan? Bilen: Länk |
|
|
Du får ta loss dörrsidan eftersom de sitter med skruv inifrån. Så här gör du. 1. Ta bort skruvarna som sitter under handtaget (2st torxskruvar). 2. Ta bort låspinnen. 3. Ta bort plastramen runt handtaget som du öppnar med inne från bilen. (vad fan heter den står helt still i huvudet.) 4. Ta tag i dörrsidan och ryck den rakt utifrån dörren. Den sitter i en massa vita plastclips som kan gå sönder om man inte är försiktig. Räkna med att nån stryker med om du gör det för första gången. Är jätte lätt att byta till nya plastclips om man vill om nån skulle gå sönder. Tror inte jag har glömt något? Använd sunt förnuft så går det bra. MVH |
|
|
Tack så mycket för info Dubilidu! mycket tacksam. Fan jag snackade med Nårdik och dom rekomenderade inte en en låda med basarna i bagaget med portar upp i hyllan, isåfall en bandpass låda. Men dom har jag hört är så grymt svårt att bygga!! gah nu sprack mina planer.. :( |
|
|
Nårdiks rekommendation är alldeles riktig, men så himla svårt att bygga en bandpass är det inte. En bandpasslåda med ett element och en port – alltså en sluten kammare och en portad kammare, med högtalarelementet placerat i skiljeväggen mellan kamrarna – är inte så svår att bygga. Det som är speciellet med bandpasslådan är att felaktigheter i måtten, dvs fel volymer på kamrarna och diameter/längd på porten, innebär större försämringar än motsvarande fel hos t ex en sluten låda. Ett variant är ju att medvetet bygga lådans kammare med något för stor volym. När du är klar kan måtten kontrolleras en sista gång. Om du då finner att innervolymerna är något för stor kan du placera träklossar i lådan, för att tillse att de bägge kamrarnas volym är korrekt. Leverantören av baselementen skall kunna ange hur stor volym som magneten tar upp i lådan, vllket skall beaktas i dimensioneringen av lådan. Som vid alla baslådor är det viktigt att det blir tätt. När det gäller bandpasslådor bör man också tänka på att de spelar en oktav bra, exempelvis kan de vara avstämda för 40-80 Hz. Man bör komma ihåg att bilkupén brukar ge en förstärkning av låga frekvenser, vilket gör att ett fall i det lägsta registret (mätt på baslådan i fri luft) inte behöver vara en nackdel i bilen, det kan faktiskt vara en fördel. Vad som är av vikt för en bandpasskonstruktion är att framsystemet går tillräckligt lågt. Börjar dess lågrekvensåtergivning falla av redan över 100 Hz kan inte en bandpasskonstruktion kompensera detta fall, utan att i såfall försaka djupbas. Men ett framsystem som går tillräckligt lågt (dvs neråt 80 Hz i alla fall) är ändå klart önskvärt i en bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.