|
|
|
|---|---|
|
Finns det några svaga punkter på M42 motorn? Några vanliga åkommor? Har läst en massa olika trådar, verkar som att den motorn inte har så mkt fel? ___ Vanliga fel på E34: Länk | |
|
det som är väldigt vanligt på just den maskinen är packning som sitter framför topp packningen...den här packningen separerar olja och kylvätska...den är det mest kända felet... annars har jag kört snart 2000 mil med min M42 problemfritt... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
|
Och det är väl egentligen bara ett problem om man har orginalpackningen. Men de ska väl alla vara bytta vid det här laget. De höll väl inte mer än 10-13000 mil. Nu är det ett annat material i packningen. |
|
|
Finns det dokumenterat när BMW ändrade packningen? Var det tex åtgjärdat när E36 318is lanserades? /Anton |
|
|
Är detta så vanligt som det påstås i denna tråd? Jag har inte hört talas om det sedanjag köpte min E30. Det var några år sedan. Kan det inte vara så att det är åtgjärdat sedan länge på berörda bilar? /Anton |
|
|
Som jag förstår så är det som en M40, fast bättre ;) Och utan dess brister :) MVH Johan |
|
|
Jahapp.. Då var E36ans motor topplös. Vad jag förstår så är det den packning som vi talat om här tidigare som är orsak till dessa timmar jag lagt på att riva motorn. Motorn höll inte kylvattnet och efter provtryckning så fick jag besked om att det är topppackningen som läcker. Efter lite ångest och uttalanden av förbannelser så började jag skruva. Övre delen av bröstkåpan är tätad med en gummipackning mot undre delen av bröstkåpan. Är det den packningen som ska ha varit åtgjärdad då BMW ändrat utförandet på packningen? Denna packning är helt söndertrasad på min motor och att det hållit så länge som det faktiskt gjort verkar vara ett under. Packningen jag talar om har nummer 11 14 1 247 849 i ETK. "Inramningen" av kanalalen är helt väck. Jag återkommer med bilder så fort jag har tillgång till dem. /Anton |
|
|
Här finns det lite bilder. Länk Som jag ser det så är det lite mer jobb än att bara byta packningar och smälla ihop grejerna igen.. :-( Någon som kan ställa en snabb och oprecis diagnos? /Anton |
|
| Det är väl lika att kolla så ventilstyrningar (glapp)+ tätningsytan ventiltallrik, topp är bra, slipa in ventiler samt byta ventiltätningarna, sen rengöra allt noga.. | |
|
Kamkedjan är väl lite klen på M42. M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
M femman: Kedjan i sig är inte klen. Spännare och skenor är det som blir slitet. Om man byter skenor så är det lika bra att byta kedjan på samma gång då den utgör en liten del av kostnaden i samanhanget. /Anton |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.