|
|
|
|---|---|
|
En liten berättelse… När jag köpte min bil fanns det vibrationer som uppenbarade sig från bakvagnen vid 105 km/h. Trodde det var däcken (Michelin Pilot med 16” orginalfälg) som behövdes balanseras bara. Nu känner jag en kille som har en liten verkstad och besökte honom en dag för balansering. Han hade dock en gammal balanseringsmaskin. I vilket fall balanserades sommardäcken om och visst de var inte helt korrekta enl. maskinen. Alla däcken balanserades om. Helt övertygad om att vibrationerna var borta åkte jag ut på vägen och upp i 105 km/h och så börjar det skaka igen. Jag har läst alla inlägg här ang. vibrationer i bakvagnen och som Hasso m.fl. anger uppkommer vibrationerna från obalanserade eller orunda däck allt som oftast. I vilket fall var jag nu ganska övertygad om att det var något som var slut i bakvagnen. Tillbaka till macken igen och hissa upp bilen, ryckte och slet i alla armar bussningar m.m. men hade svårt att hitta något. Det gick en månad och det var dags att sätta på vintersäcken. Dubbfria Michelin Alpine. Och vilken skillnad det blev! Vibrationerna upphörde inte på något vis, men de halverades. Fan tänkte jag, det är som Hasso m.fl. säger det är däcken som är orunda eller behöver balanseras. In till macken igen och balansera om och visst, även denna gången flyttades tyngder runt på fäljarna. Ut igen och upp i 105 km/h men identiska vibrationer. Var nu övertygad om att det var några bussningar i bakvagnen som behövde byttas. Kanade runt på mina slitna dubbfria Michelin Alpine men skulle upp till fjällen och behövde därför nya vinterdäck. Tillbaka till macken och satte på nya Gislaved Nord Frost 3 med dubb. Till min förvåning hade nu min polare införskaffat sig en ny balanseringsmaskin (finns en bild på en sådan i nått inlägg). På med nya däck och upp i balanseringsmaskinen. Stressad som min polare är på dagen när han skall vara alla till lags mäter fälgen och ställer in alla värden på maskinen och får alla däck att visa 0,0. Ut på vägen igen nu med nytt hopp (nya däck, ny maskin allting tipptop) men dock väldigt misstänksam om att däcken nu ger upphov till vibrationerna. Och visst vibrerar det, men nu inte så farligt och tänkte att den nya maskinen med nya däck gjorde nog sitt till ändå. När jag kom hem från fjällen beställde jag genast tid hos en BMW-verkstad och bad dem titta igenom bilen efter delar som ger upphov till vibrationer i bakvagnen. Dock var det lång väntetid. Så igår när det var fint väder bestämde jag mig för att sätta på sommardäcken (ville inte slita på mina nya vinterdäck). Har läst nya inlägg i detta forum och tänkte, jag skall fan i mig åka till macken igen (lätt och byta däck där) och balansera om mina sommardäck i den nya maskinen. Min polare sa att ha hade ont om tid men att jag nu visste hur man gjorde med maskinen så att jag kunde hålla på där själv om jag ville, och va fan, helt okej för mig. Hittade en instruktionsbok och började läsa… olika centreringar i hålen för hjulbultarna, olika gradstegring för konen som centrerar fälgen etc. Jag ställde nu in exakta mått på fälg, exakta mått till fälg, storlek o.s.v. och maskinen började snurra… nu var det obalans igen. Dessa sommardäck var ju dock balanserade i den gamla maskinen men jag kunde ju inte i min vildaste fantasi tro att det var sådan skillnad. Balanserade alla däcken och var otroligt noga med att blytyngderna hamnade precis exakt där maskinen angav, inte fem millimeter bredvid eller tre eller 2 utan exakt. Balanserade alla däcken och på med dom. Ut på vägen och upp i 105 km/h…. Kan Hasso m.fl. nu gissa vad som hände… Alla vibrationerna borta… helt jävla otroligt (kanske inte) men det känns så i.a.f. Hasso m.fl. som tjatar och tjatar och tjatar… TACK!!! Slutsats: Har du vibrationer??? Som första punkt och inget annat örja med att balansera däcken hos en kunnig däckkille med bra utrustning och som är otroligt noga. Köp inte däck eller fälgar med för dåliga toleranser. Kolla sedan upp om du behöver byta ut slitdelar. Statestiken här talar för sig själv. Tror ni att jag är en lycklig BMW-ägare idag eller??? Nu skall jag avbeställa min tid hos verkstaden. Helt överlycklig. Från att ha varit en lycklig BMW-ägare som studsade upp i taket vid hastigheter runt 105 km/h till att nu vara en bekymmerslös BMW-ägare. I påskhelgen skall den bli ompysslad och omhändertagen. /m2 | |
|
roligt! min vibrerade framtill förut innan jag bytte skivorna som var helt slut. |
|
| Jag vill oxå ha en sån "hassobalansering" på min bil. Kan inte du m2 eller ovan nämda Hasso åka på en liten roadtour i sommar och fixa detta åt alla forummedlemmar??? :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.