AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.105

Mycket bättre gång, men fortfarande ett par saker att fixa

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Hej,

Jag har precis bytt kamkedjeträckaren och lambdasonderna och nu går bilen mycket, mycket bättre än innan. Men det kvarstår dock ett par ganska irriterande fel.

Fel nr:1
Bla så dyker tomgången nästan varje gång jag kopplar ur, speciellt mycket dyker den om jag motorbromsar vid urkopplings tillfället. Varvtalet dyker ner så att motorn skakar till och sen hämtar sig varvtalet igen för att istället börja pendla upp och ned så länge som bilen rullar. När bilen väl stannat så är tomgången helst perfekt igen.

Fel nr:2
Avgassmällar av olika magnitud, under några minuter efter start av en redan halv-varm motor.
Det verkar som att den går fett. Jag har ännu inte felsökt någonting på bränslesystemet. Kan det ev. vara bränsletrycksregulatorn som spökar? Tempsensor? Tändspolar?

Om det finns några där ute som haft liknande problem, vilket jag är nästan säker på att det finns, har sett flera inlägg tidigare, så skulle jag vara mycket tacksam för förslag på åtgärder.

Får jag bort dessa två fel så blir bilen helt perfekt.

mvh/Flisan

Fr
72
Fraggen
330 coupe e46 -01
Det där me att tomgången pendlar ibland när man frikopplar å hoppar upp å ner ända till bilen stannar... Så har jag på min 325:a å.. Har ej löst det, dock händer det inte alltid utan bara ibland...
Jag hade samma problem på min 325:a och det räckte med att byta stift men det har väl du redan gjort.
Jag hade samma problem på min 325:a och det räckte med att byta stift men det har väl du redan gjort.
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Kolla kamaxelgivarna. Jag tror att det kan vara dom.
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Sly:

Vilket av felen menar du skulle kunna lösas av att byta kamaxelgivare? Den dykande tomgången eller den feta gången, eller kanske till och med båda två? Antar att det är 2 stycken givare, är de dyra?

Lite konstigt att ingen felkod loggas, jag har aldrig trots mina tidigare bekymmer fått ett enda fel loggat i bilen felminne.

mvh/Flisan

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Jag har felsökt lite på egen hand igårkväll. Jag nollade styrboxen genom att koppla bort batteriet ett tag. Sen åkte jag en lång tur och bilen gick till en början som en påse skit, men det var väl ganska väntat, när den väl hade lärt sig allt så dyker tomgången väldigt sällan. MEN MEN det gjorde den direkt efter lambdasondbytet också, sen efter 2-3 dagar så börjar den gå sämre och sämre igen. Mer dykande tomgång och fetare gång.

Vi får väl se hur många dagar den håller sig efter denna styrbox nollning???

Är kammaxelgivarna billiga så chansbyter jag dom givetvis.

mvh/Flisan

Det med "chansbytning" av grejer... Har bilen varit på diagnostik test? Det kan ju bli billigare att beskriva felet för BMW och de börjar byta delar. T.ex i Helsingfors, så tar BMW inte betalt om delen de bytt inte fixar felet, eftersom de har ju gjort ett felaktigt jobb då. Inte ens diagnosktiken tar de betalt för ifall de inte hittar nåt fel med bilen.

Men kanske annorlunda i Sverige?

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
BMW tar inte tillbaks någonting trots att den inte avhjälpte felet. Man kan väl kanske tänka sig att de kan ta tillbaka någon enstaka del som är lätt att montera/ta bort.
Exempelvis Vanos o andra mekaniska delar får sitta kvar och man får betala trots att de inte avhjälpte felet.

Jag har redan beskrivit felet(en) för BMW och de har gjort diagnostik och även en del felsökning, de vet trots detta inte vad felet beror på. Detta har pågått till och från nu i flera år så jag har tröttnat på dem. Det kunde inte ens känna att bilen gick dåligt vid mina tidigare problem, de sa "att de ska gå så".

Nu går ju bilen mycket bättre efter en del byten så jag vet inte riktigt vad de menade med "att den ska gå så" . De måste menat att den "ska gå dåligt". Konstigt!!!
Numera beställer jag bara delar från dem, för att lägga 800kr/timme för felsökning när de inte hittar felet gör jag inte längre.

mvh/Flisan

Det är ju sjukt. Hur kan det skilja så mycket mellan Sve o Fin?

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Jag håller med dig, det är lite sjukt. De kan kanske tänka sig att ta tillbaka delen om det är dom själva som föreslagit bytet. Alltså om de har felsökt ordentligt först och sedan kommit fram till att det är just den delen som behöver bytas, men så visar det sig trots allt att det inte hjälpte ändå. Först då KANSKE de kan häva bytet.

Hur många timmars felsökning är rimligt för att hitta ett fel av denna art, tycker Ni?
Jag kan ju inte lämna in bilen på obestämd tid för att 15 timmar senare få en räkning på 800x15=12000:- och så visar det sig att en givare som kostar 299:- behövde bytas. Det är ju rent vansinne.

mvh/Flisan

Flisan: Ditt fel påminner väldigt mycket om ett läckage på insugsidan, typ någon packning.

Min M3
Länk
bl
2.296
blixten
325i -88
Om det är fel på styrenheten, vilket är fullt möjligt, så finns det ingen diagnos som visar detta.
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Ni som har problem med era 325:or skulle kanske ta och kika på själllägesgivaren, En kontakt som sitter på spjället som känner av när man släpper gasen helt och då fixar igång tomgångsmotorn. Så där på rak arm så låter det som den har packat ihop.
/ John
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.