AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.113

Vinterförvaring = jobbigt

Sida 3 av 4
Gubbracer
Jag var då ute och rastade min Z3 i dagens solken och 12 plusgrader! =) Jätteroligt, nu är våren här!
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Själv köpte jag en M3 -95 i mitten av november och sen dess har jag bara hunnit köra ca:10 mil.....så man längtar ju verkligen till sommaren.Sen undrar jag lite om det som nån skrev att det är bara att tvätta av saltet,men hur får man bort allt som hamnar under bilen,i balkar och andra trånga utrymmen????Nä en bil med ett M på bakluckan bör helst slippa saltet på vintern tycker jag.
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Min m3 köpte jag i början av oktober.
3 dagar efter körda jag av vägen med den i ca 160kmh kom med för hög fart i en kurva + slitna bakdäck sluta med att bilen hamna i diket..
En månad i verkstad efter det så kom vintern men jag har kört ett par gånger efter så har jag åkt o tvättat och in i garaget..
Det är ju svårt att låta bli..
Jag har också min avställd och den har aldrig tidigare varit vinterkörd heller av ägaren före mig som tog hem bilen -97 däremot så har den haft en ägare i sydtyskland också men jag antar att dom inte saltar där. ialla fall om man hissar upp bilen för under är den tok fräsch,även på utsidan..

Men jag ska fundera på om jag ska köra nästa vinter, det är ingen omöjlighet eftersom att jag har lån på bilen och tycker det är surt att betala när jag inte använder den. Men det kommer att bli hårt att köra den på vintern när den inte blivit körd förut.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Det saltas friskt i Sydtyskland, mkt friskt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
hehe, ojdå :)
Marquez
Flytta till Norrland grabbar ;)

-Mackan-
Tror ni att en M bil kan ta skada av att stå still 5-6 mån rent maskinellt? Självklart drar man runt motorn ett par varv på starten, innan man slår igång maskinen.
Förövrigt tycker jag att det är en skön känsla att åter höra det rosslande dova ljudet igen efter vintervilan.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Om bilen inte körs på 5-6 månader så skall den konserveras innan du ställer av den.
Om du startar den och varmkör bilen (helst genom att köra istf på tomgång) ngn gång åer månad så behöver du inte konservera den.

Pe
150
Peter_Ilis
530d Touring -16
Johann,

Vad innebär konserveras?
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Peter,

Jag menade att man konserverar motorn på liknande sätt som man gör med en båtmotor över vintern.

Sen skall man egentligen göra en del med chassi och bilen i övrigt också samt se till att luftfuktighet och ventilation är OK.

Enklaste sättet att slippa allt detta är att köra med bilen ngn gång då och då under vintern.

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Här finns lite tips angående vinterförvaring: Länk

Länk

B8
21
B8 Guru
B8 4.6 Touring #008
B8 4.6 Cabrio #018
Tak Johan... :)

Jeg er enig med dig lige bortset fra at hvis bilen kun er lavet i 23 eksemplarer (som min Cabrio) er det mere en samlerbil end en brugsgenstand. Men alt med måde! Jeg kører mine biler om vinteren når vejene er tørre... :)
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
GAAAAK!!!
Jag har haft min M3:a i kallgarage i 4 månader nu..inte startat den...inte pallat upp den....(men batteriet står inne i värmen)
Tror ni den blir ledsen nu?
/Klas
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Hur fan kan du lämna din bil 4månader i kallgarage utan o starta den.. Det e ju grovmisshandel..
Min pärla kan jag inte låta bli o starta måste hälsa på 1 gång i veckan..

"See you at the Rödljus"
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Jag ska tala om en hemlighet....
Varje gång du drar igång din bil så bildas det kondens i avgassystemet = fukt som sen ligger och ger bra grogrund till rost inne i rören...

Visst, det kan väl vara bra att vispa runt lite olja i motorn, men den går inte sönder av att stå ett par månader.
Jag har gjort detta med 2 st 300ZX samt nuvarande bil förrut, utan problem. :)
/Klas
Håller med johann: Bilar är till för att användas. BMW:ar är inga känsliga precisionsinstrument utan vanliga bruksbilar med en sportig prägel. Även BMW:s M-bilar fungerar ypperligt vintertid. Dessa modeller har lika bra rostskydd som de övriga BMW-modellerna. En BMW ur M-sortimentet är ingen extrem supersportbil, däremot är det en trevlig och snabb BMW som tål normal behandling. Tvättas bilen då och då är det ingen fara att rosten tar överhand.
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Men underedet då??Tvättar du det också bjoerck???Där kommer det mycket salt som lätt bildar rost i balkar m.m........Och det där med att det samlas vatten i avgassystemet har jag fått erfara eftersom min sista dämpare är ganska rostig!Så man ska nog inte starta den hela tiden under vintern kanske varmköra den ute istället när det är fint väder.

Mvh ricke
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Mosse..
Det jag mena var hur kan du låta bli o hälsa på din älskling i 4månader jag kan inte låta bli o starta den jag bara måste gå ner till garaget o starta..

"See you at the Rödljus"
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
B8 Guru,

En B8 är ju exotisk men E36 M3 och E34 M5 finns det ju hur många som helst av, likaså av E46 M3 (Ok kanskeinte ännu) och E39 M5. Dessutom tål de vintern bra, hade jag en 996 Turbo skulle jag köra den på vintern också.

Hade jag däremot en M1, E28 M5, 635 CSi eller en E30 M3, GT2, GT3, Ferrari etc. skulle jag inte köra den på vintern av flera olika anledningar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.