AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.114

Vinterförvaring = jobbigt

Sida 2 av 4
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Säg efter mig: DET ÄR BARA EN BIL!

Men som jag sagt tidigare var och en gör som de vill.
Om jag hade t.ex. en M5 E39 så skulle jag åka den på vintern om jag inte hade tillgång till en X5 eller liknande. Ser ingen anledning att åka en tristare bil bara för att det är vinter.

Om man oroar sig för kallstarter så finns ju alltid garage eller bensinvärmare osv...
M5
50
M5POWER
M5-90
750-91
GMC van-88
Nej Bumper jag vet ju inte vad som slits på vintern jag är ju inte typ nån utbildad bilmeck! Eller!? ja just de det va ja ju!
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
M5POWER:

Om du är utbildad mekaniker så borde du inte komma med sådana kommentarer att; salt förstör lacken, bara att lacka om. Sedan skriver du: Kör tills det rasar, sen är det bara att köpa nytt/laga.

Men som de flesta här verkar vara överens om, varje enskild individ bestämmer själv om denne vill ställa av sin bil eller ej. Och väljer man att göra det, så är det väl så att man är väldigt rädd om bilen och vårdar den ömt. Men BARA för att man väljer detta alternativ, så ska man inte bli påhoppad av folk som tycker det motsatta.

Känner flera M-ägare som gärna velat ställa av bilen, men pga olika omtändigheter, inte kan göra det.

Det finns ju en och annan välbevarad bil av olika bilmodeller även i Sverige (då menar jag gamla bilar). Tror du att de skulle vara "vid liv" om de hade körts på vära saltade vägar? Lacka om går ju, men resten av bilen då?

/Edvard
BMW CS # 4503
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Enda kruxet med min vinterförvaring är att den inte börjat ännu; Jag köpte bilen för 2 veckor sedan och skall ställa av den i dagarna... Hmm, andra kruxet är förresten att den kommer att stå djupt in i skogen i en lada där snön säkert inte smälter förrän i mitten av Maj.
Tja!

Intressant diskussion tycker jag... Jag skulle för det första om jag t.ex. ägde en M3 eller M5, ALDRIG kunna säga: Det är ju bara en bil... Nej nej. För vissa personer betyder BMWn mer :-) Nu är det så att jag inte har en M3 utan en 320, men jag försöker iallafall att undvika saltet. Bilen är inte avställd men kör inte mycket varje vecka. Och om det nu är så att det har kommit salt på den (eller om jag tror att det har det) så drar jag direkt till OK Gör Det Själv och tvättar =)

När vissa säger: Varför ställa in en 530 eller 320 etc. så säger jag... Varför inte? Jag vårdar min bil så mycket jag kan och det skulle inte va någon skillnad om jag hade en M3.

Som de flesta andra här så lääääääääängtar jag till våren! =) Idag är det iallafall 6-grader här ute =) Och imorrn hade man tydligen lovat 6-grader och sol. Då blir det tvätta bilen kan ni tro! =) I och för sig, så står bilen helt ren i garaget, så det får väl bli att man tvättar någon polares bil =) Skönt ska det bli iallafall... Är så trött på snö, slask och mörker.

Ha det bra gott folk!

Mvh Tobbe

(Som dammsuger sin bil 4 till 5 timmar på sommarn innan han är nöjd =)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag håller med att det bara är en BIL! Jag tycker inte att man vanvårdar sin bil bara för att man kör den på vintern.

Bumper: En M3a från mitten av 90-talet kommer aldrig ha samma samlar värde som veteran bilarna från tidigt 1900-tal. Marknaden är inte sådan.

Självklart är det upp till var och en att ställa av vilken bil dom vill. Vissa gör det för att dom tycker det är för farligt att köra, vissa för att "spara" på bilen.

Angående stenskott tycker jag att vissa är ute och cyklar. Jag brukar inte råka ut för mer stenskott under vintern än tillexempel våren! När all snön har smällt och det bara ligger massa grus och annat kvar. Sen mattas lacken en hel del av stå i solen på sommaren. Så egentligen borde man bara köra med bilen en stund på hösten när allt grus är borta och temperaturerna är perfekt för motorn att få andas "lagom kall och frisk luft". Man kan dra saker och ting till absurdum.

Men alla får ju göra som dom vill så klart :)

Om man inte bryr sig om hur bilen ser ut eller om man har obegränsat med pengar att laga för, skulle nog ingen ställa av sin bil.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Acey,

Skönt att några fler tänker likandant.:)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Ivar,

Kosmetiskt tar bilen mer stryk på våren av allt grus, det brukar inte hindra många från att ta ut bilen så fort snön är borta. Fattar inte riktigt logiken då om det är utseendet man bryr sig om.

Sen är ju inte allt svart eller vitt, dvs man bryr sig om bilensutseende eller inte. Det finns väl alla grader från folk som jämnt putsar på bilen och knappt finkör den på Söndagar till folk som aldrig tvättar bilen.

De flesta hamnar väl ngnstans mittemellan, trots allt handlar det väl om körlek eller freude am fahren?
Sen vill väl de flesta att bilen ser bra ut, jag hoppas iaf det.

Jag tillhör skaran som ställer av bilen över vintern. Det finns ett antal skäl till det. Ett av dem är att jag helt enkelt inte har råd att ha bilen försäkrad hela året. Ett annat skäl är att jag inte har vinterdäck till den. Ett tredje är att jag kunnat konstatera att bilen kommer att vara i sämre skick när den gått i saltkladd en vinter och det vill jag slippa uppleva.

Självklart är det inte bra för en bil att stå still en hel vinter så därför har jag kört den inne i garaget vid några tillfällen. Får den rulla nån kilometer då och då så mår den bara bra.

En kul sak med att ställa undan bilen är känslan när man sätter sig bakom ratten. Helt plötsligt inser man återigen att en gammal M5 är något speciellt!
netsix
Jag förstår alla som ställer av sina bilar för att dom är rädda om dom men som acey säger så ligger ju gruset kvar på vägarna på våren och så gör även saltet. Det försvinner ju inte bara i tomma intet utan när det regnar så löses ju saltet upp och fastnar på våra bilar. Skall man vara riktigt rädd om bilen så får man ju tyvärr bara ta fram den i juli/augusti någon gång för att vara någorlunda på säkra sidan att det inte ligger grus och salt kvar på våra vägar.
Säger bara SLOPA saltet. Jag är från gotland från start och där går det hur bra som helst utan salt.

/netsix
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Jag köpte inte min bil för att kunna ta mig från plats [A] till [B]. Jag köpte den för att jag älskar att köra. Räcker det som motivering!?

Jag önskar att jag en gång må hava min längtan att öppna garaget och släppa ut bilen på torra sommarvägar

Hej, jag längar också till våren... jag har en cab och ser därför framemot att cabba ner! Jag kör nu i vinter med den, dock med hardtop.

Som sagt: "var och en gör som den vill..."

MEN JAG skulle helst köpt den där bilen som varit avställd varje vinter!! =)

Björn Markholm
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
powerkjell,

Så det kan inte vara kul att köra på vintern?

Tänk vad många rallyförare (och andra bilförare också) som inte fattat att man bara transporterar sig på vintern.

Fö kan man väl få ha kul även när man transporterar sig mellan A och B?

Johann,
Du menar väl inte att man ska ha kul jämt? Det kan aldrig vara meningen...
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Lennart,

Nej vad skulle Luther säga då?
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
acey:

Jag pratade inte om samlarvärde eller dyl, utan om att saltet gör mer på en bil än vissa tror. Mao så blir livslängden kortare med en bil som körts på saltade vägar.

Som powerkjell skrev, så har jag inte min bil för att köra från A till B med, utan det är min hobbybil.

Och som någon nämde, hade man obegränsat med pengar, så skulle nog inte någon ställa av sin bil på vintern, utan då vore det lättare att bara köpa en ny efter ett par år utan att ens behöva oroa sig för rost.

/Edvard
BMW CS # 4503
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Jo, men i så fall körandes med en Skoter! Axar bättre än alla beemers!!!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Den slitagen som bilen får extra om vintern dröjer nog många vintrar innan den ger resultat och så länge har jag aldrig kvar någonbil.

Min polare kör tom sin ferrari 348 året runt (har dock en annan bil också) men han tycker att det är skönt att kunna ta ferrarin ut på en tur då och då (han har blivit rekomenderad att köra den just året runt).

Men visst, salt är inte kul.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.