|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Har precis köpt en 540 -93 och har ett problem. Generatorn börjar inte ladda riktigt förrän jag varvar över 2000 rpm, sen kan man sjunka till tomgång utan problem. Killen jag köpte av påstår att han bytt till en större generator pga. fet stereo(ej i nu) och att d e därför man måste varva upp först. Kan d stämma?? D e väl inte bra att frivarva en automatare! Vad tror ni? | |
|
Har du mätt spänningen över batteriet när generatorn laddar? Det bör ligga på ungefär 13 volt. I ditt fall tror jag spänningsregulatorn är trasig. /Per |
|
|
Snarare närmare 14V till att börja med, därefter kan man glida ner till 13,6-13,8V, aldrig lägre. Men generatorn skall inte behöva varvas upp osv, det verkar som fel i spänningsregulatorn, alternativt att något är felkopplat. På beskrivningen låter det som att generatorn inte får yttre fältspänning via laddningslampan osv, det är en blå kabel in på genereatorn. Vissa generatorer gör då som du beskriver, kommer igång vid lite varvtal och håller sedan igång laddningen tills de stängs av. FP |
|
| Okej, testar att byta regulatorn, var och för vilka pengar hittar man en sådan? Bara hos bmw lr? | |
|
brukar finnas på diverse mackar samt hos reservdelsnasare ___ Mvh Patrik N. |
|
rsarits |
verkar kostigt att behöva byta till kraftigare generator. På min 530 sitter det 140A generator, det borde räcka till de flesta stereoanläggningar. Micke |
|
Hej, på min generator på 94 var det fullt med löv och annat skit i kylningen från intaget i fronten detta medförde att laddregulatorn la av. Efter byte av regulator och rengöring inga problem med laddningen. Björn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.