|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Har hjälpt en kompis med hans gamla 525 han nyligen köpt. Det börja med att den gick varm. Tänkte att dom nog luftat dåligt efter toppbytet, som nyligen ska va gjort. Börjar lufta och d kommer en massa vitt skum. Konstigt. De luktar inga avgaser eller bubblar i expansionskärlet. Konstaterar att d är mycket dålig eller ingen cirkulation genom att känna på slangarna. Tänker luftbubbla vid termostaten. Tillslut plockar vi bort termostaten och testar utan. Men bilen vill fortfarande bli varm. Då är d ju bara vattenpumpen kvar då tänkte jag. Men när jag plockade bort den igår, så ser ju den hel ut. Vafalls!!? Va satan är bilskrällets problem och varför bildar den skum i kylsystemet? Hjälp oss nu alla M20 kännare. Diesel innehåller mer energi än bensin! | |
|
igensatt kylare? tar du bort termostaten och pumpen går runt (kände du om axeln glappade?) så bör där ju inte var något hinder, förutsatt att det finns flöde genom kylaren då. testa att köra ner en vattenslang i ena anslutningen på kylaren och se om det kommer ut inget eller mycket i andra änden... MVH Johan K |
|
|
Det kanske... Kollade jag aldrig eftersom kylet såg nytt ut, men man vet ju aldrig. Axeln på pumpen glappade minimalt och den har inte gett ifrån sig några missljud. Bör den bytas ändå??? Vad kostar den? Var billigast? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Om kylet är täppt. Hur fixar man d utan att spränga det med tryckluft och annat kul? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Nej, det är trots allt luft i systemet. Jag vet, för jag har en likadan bil själv och det är lika besvärligt varje gång jag ska lufta. En vattenpump till 525 M20 kostar ungefär 650:- på BMW, lite billigare på Motornord eller Mekonomen. Jag tycker inte du behöver byta den om lagret är OK. Problemet med 525 M20 är att det gärna sätter sig luftfickor efter värmeventilerna in i värmepaketet. Jag antar att du inte får någon värme i kupén? Mitt knep för att lufta M20: *Ställ bilen i uppförsbacke med fronten högt. *Vrid på max värme (fläkt behövs ej.) *Öppna luftskruven på kylaren, sätt en tratt i fyllhålet och pressa tratten emot öppningen. *Fyll på vätska så mycket det bara går. Tryck på alla kylarslangar, så mycket vätska som möjligt skall fyllas. *Stäng luftskruven och starta bilen. *Nu ska du köra "gung-metoden". Du varvar upp lite o släpper gasen, varvar upp o släpper osv. Samtidigt som du ber någon pressa på kylarslangarna så du liksom "gungar" in vätskan. På så sätt kommer det vätska in överallt. *Lufta på luftskruven på kylaren med jämna mellanrum, skruven på termostathuset använder jag aldrig, men man kan lufta lite där oxå. OBS! Håll stenkoll på tempmätaren, den får EJ närma sig rött. Och passa så den inte kokar förstås. Hör av dig till mig om du har fler funderingar. /Per |
|
|
Ok. Men varför blir d skum då? Någon som testat detta sätt att lufta på M20? 1. Häng på en batteriladdare. 2. Vrid på tändningen (starta inte) och vrid värmevredet till maxvärme. 3. Öppna eventuella luftskruvar och låt locket på expansionsbehållaren vara av. Nu sköter cirkulationspumen till värmepaketet luftningen. Jag lät min stå och surra i 2 timmar och gick ut ibland och fyllde på med kylarvätska och pumpa på slangarna. Funka fint. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Jag är inte så kunnig, men skummet kan ju kanske komma från något gammalt skit i kylarsystemet? Till exempel kanske någon har lagat kylaren tillfälligt med nåt kladd från en mack, även kallat kylartätning? Så var det för mej, krävdes 4-5 tömningar av kylarsystemet för att få väck all gägga jag hällt i =P |
|
|
Nu har vi monterat ihop bilen igen. Kylet va inte igensatt. Hann inte provköra och lufta mm innan jag åkte t jobbet igår. Men vi har ju inte hittat nått fel. Jag upptäkte att cirkulationspumparna inte gick. Det ska dom väl göra med tändning på och värmevredet på max? Men d kan väl inte va därför bilen blev varm? Kylningen av motorn ska väl funka ändå. Eller? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
skummet kanske kommer från den tidigare ägaren som kanske råkat hällt fel medel i fel ställe! :) vet en som hällde spolarvätska istället för glykol |
|
|
Sitter det någon tillsatsvattenpump på bilen då? På E34 fanns tillsatsvattenpumpen fr.om. årsmodell 03.90. Jag har en 02.90 och har ingen sådan. Skulle tro att luftningen blir bra mycket enklare på modeller med denna pump, eftersom luften ofta samlas i/runt värmepaketet. /Per |
|
|
Nä det kanske den inte har. Det kanske bara va ventiler som kan öppna och stänga på den bilen? Man hörde ett kluckande läte från stället det i nyare bilar sitter en pump. Va nog ventiler jag hörde som öppna/stängde. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Stämmer bra det, ventilerna brukar klicka till ibland. På bilar med pump, hör man såklart ett surrande ljud (om den fungerar, ofta är dessa trasiga.) /Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.