|
|
|
|---|---|
|
Har ett högljutt knackande(typ hackspett) på min 320-e36 som kommer från motorn, ungefär vid ettans cylinder, ganska långt ner. Blir inte klok på vad det kan vara...motorn går mkt bra, inga läckage, ingen missfärgad olja eller dylika fel.. Ngn som har förslag på vad det kan vara? | |
| jag tror de e lagerbank hade jag vatt som du hade jag inte kört 1 meter till fören du vet va de är.... För är de lagerna så sabbar du mer ju längre tid du har motorn igång | |
svintoleffe |
Om det är lager knack, så åt gärda problemet på en gång, innan det går ner sig för mycket i materialet. Länk Bimmern MVH Leffe |
Lundqvisten |
goosen: Vad kör du på för olja, kanske viscositet 0W30 ? |
|
har en BMW 325 copue 92--vilken olja rekomderar ni till mig?? |
|
Lundqvisten |
Biltema (Statoil) 5W40 eller ännu bättre 5W50. Den sistnämnda passar utmärkt om motorn gått över 10.000mil. |
| funkar "Biltemas" oljor? | |
Lundqvisten |
Biltemas oljor fungerar utmärkt, kommer från samma fat som Statoil. Nu har dessutom 5W50 oljan fått högre klassning, med oförändrat pris. |
| BRA olja till bra pris. tack för hjälpen.=) | |
|
Höga mekaniska knackanden i motorn löser man knappast med byte av olja! 0W30 fungerar utmärkt i en frisk motor! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Lundqvisten |
Johan B: Du har helt rätt, men genom att använda en högre värme viskositet, så undviker du att olefilmen blir så tunn att den är nästintill helt obefintlig. Oljans största uppgift är trots allt att smörja. Jag har en bekant som körde ner en helt ny volvo turbo motor genom att använda 0W30 blasket, efter motorbytet fick han stränga förhållningsregler av volvo att ej använda lägre värme viskositet än 5W50 10W60. Annars uteblir enl uppgift smörjningen p.g.a högt varvtal samt extrem värme. |
|
Ska testa en olja som är tjockare så får vi se hur det låter efter det. skall byta den redan ikväll så får vi se... Återkommer med svar mvh/Robban |
|
|
Slocknar oljetryckslampan normalt vid varm motor? Nisse |
|
| NFd: oljetryckslampan ska slockna inom några secunder efter du startat bilen både varm o kall annars har du inget oljetryck ju o då ska man nog slå av motorn ganska fort igen för att undvika skador | |
|
Lundqvisten, att jämföra en bensinturbomotor med en vanlig sugmotor är inte relevant när det gäller oljans egenskaper och arbetsförhållanden! En bensinturbomotor (särskilt om turbon inte är vattenkyld) är något av det värsta en motorolja kan utsättas för. Värmen i turboaggregatet överstiger vida de temperaturer man får i en vanlig sugmotor... När skedde det du refererar till? Hur kördes bilen? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| om det låter "klonk" är det bakaxeln som har gått "ur led"t? LÅter bara när jag bakar bakåt låter jätte lite, men när jag kör normalt och lite aggresivare så låter det bra, bara vid back. | |
|
Hej igen! Felet var...ett tändstift som satt löst. :-)) Ibland är det så lättlöst så det blir svårt(man känner sig som ett kålhuvud!! Tack för tipsen! Mvh/Goosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.