AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.529

Framvagnsdel M5T: Wishbone - är det knäledsanordning?

Darmur
Hej,
har problem med att högra framhjulet på min M5T rör sig bakåt ca 1 cm vid inbromsning - är ganska säker på att det är glapp i bussningen till ett s k Wishbone - se länken: Länk Vad är det svenska namnet på detta "stag"? Kan det vara knäledsanordning? Mkt tacksam för skyndsamt svar - ska beställa delen i morgon, vore bra att veta svenska namnet:)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Bärarm på BMW-svenska. Kostar 1600:- på BMW.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Förresten, du tror inte att det är tryckstången (casterstaget) då? Nr 7 på din bifogade länk.
Darmur
Njae, om jag fattat det rätt så är 7an på skissen utåt mot hjulet och 2-6 är inåt mitten på bilen (é kontorsnisse, har ingen bättre beskrivning..). I så fall är det bärarmen - hela delen, dvs 2-6 rör sig rejält när man juckar på hjulet. För att förtydliga - är det då "nedre bärarm"? Kostar 1.250 på bildelsimporten.
/Daniel
Det är stag nummer 7 som tar upp bromskraften, så det är där ditt glapp borde vara.
Darmur
OK, ska kolla upp detta under morgondagen... Har redan införskaffat bärarmen för åtgärdande i morron. Hoppas vi inte behöver Casterstag också.
Tack för tipsen!
/Daniel
En liten förtydligande bild...

Länk

Det silvriga staget är nummer 2, det svarta nummer 7. Illustrerar höger sida sett uppifrån.
Darmur
Mittåt! Du har helt rätt, det är Casterstaget som glappar! Hm, får hoppas att min mekande granne som ska fixa detta har köpt in rätt del (tror att det var bärarmen men hoppas nu att det är Casterstaget), annars kan det bli rätt dyrt det här... Fast å andra sidan blir framvagnen fräschare. Tack för hjälpen än en gång - återkommer under arbetets fortskridande.
gu
394
gurr
M5 -95
Tja!

Casterstag och bakre övre länkarm är samma sak va?

Min bil har blivit smittad med det klassiska "hela bilen skakar kraftigt vid inbromsning mellan 120-90-viruset", eller kanske snarare, -bakterien. Höger skiva fram skevar microminimalt typ 3/100 mm, vilket genererar skak då del 3 eller 8 har lämnat in. Frågan är om det är del 3 eller del 8 som skall bytas? Kan det vara så förargligt att jag måste byta även nåt stag?

Nån som har kollen?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.