AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.899

Bilprovningen - suck

Sida 2 av 2
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
parolof: Skulle din bil inte gå över bromsprovaren finns numera grund att underkänna bilen på detta. Jag ser dock risken som mycket mycket lite, av de ca 70000 bilar jag besiktat har det hänt en enda gång att en bil hängt sig på kanten i bromsprovaren...

Pelle: Ligger ojämnheten på gränsen (oavsett om det är precis över eller under gränsen) ska bromsprovet upprepas tills ett säkert resultat erhålls. Men ligger det under gränsen flera gånger ser jag ingen anledning att göra upprepade bromsprov.
Det gäller även att avläsa bromsprovaren rätt, bromskraften ska avläsas precis innan blockering, det värde som visas efter blockeringen är ett medelvärde på hela bromsprovet vilket är ointressant i sammanhanget...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

(OT) Jesperado: 70000 bilar är imponerande! Hur många hinner du med på en dag?

___
BMWCS #5157
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Programmer: Väldigt olika, jag sysslar med mycket annat än kontrollbesiktningar också...

Jeppe

Paap Reeder
... precis som någon ovan redan konstaterat så finns det idioter både i himlen, på jorden och i helvetet och tids nog även på Pluto.
Man kan och framförallt får man inte dra alla över en kam.

En av mina högsta chefer har i dagarna häktats för att ha pryglat sin hustru ... jag pussar min .... och vi jobbar båda i samma offentliga bolag.
Man kan således inte dra slutsatser från den ene till den andre.

Samma gäller för besiktningsmän.
Varje homosapiens är unik och måste behandlas därefter.

MVH /// Paap R

Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Jag skulle nog vilja påstå att Bilprovningen har blivit otroligt mycket bättre och servicevänligare med tiden. Kommer i håg hur det "gnuggades händer" när man kom med en amerikanare på 80-talet och hur det verkligen letades fel av många besiktningsmän, troligen mer för att man var "raggare" än för bilens skull. Kommer ihåg att man ibland fick rätt absurda anmärkningar coh hur 10 tvåor blev 3 på nästa ombesiktning fast man inte gjort något med bilen. Att komma med amerikanare (och BMW) på senare år har snarare väckt intresse o konstruktiva kommentarer samt givande diskussioner o tips. Fick dessutom en enorm hjälp av SBP en gång när jag köpt en bil med ett mycket mystiskt bes protokoll, Heder åt SBP.

Håller med Paap R, alla människor ser världen på sitt subjektiva sätt och alla har inte bra dagar jämt (ett fåtal har det påfallande ofta). Något man absolut inte skall glömma bort och som man kan ha väldig nytta av är att vi ständigt speglar oss i varandra, är jag glad blir den jag interagerar med oftast också glad, är jag sur, ja ni förstår vad jag menar...

Ps Paap, tur att man hann bli uppsagd från offentligheten så man slapp ha en sådan ledning...

Mvh Per

Kan inte mer än hålla med att bilprovningen har blirvit bättre under senare år. Mindre grå myndighet och mer servicenrättning, jag likaväl som Bilprovningen vill ju åka omkring i en bil som har bra bromsar, avgasutsäpp etc etc.

Kan bara redogöra för min besiktning idag, bilen går alltid i körförbud med besiktning i februari och en 996 Turbo, det liksom fukar inte. Körde direkt till bilprovningen och där möts man inte av en besiktningsman utan 5 st. Alla i hallen kollar läget och kommenterar den som skall göra besiktningen. När han dessutom drar loss en av plastskydden under stolen, då det är elstolar är det inte långt ifrån eufori från de andra fyra ;)

Dessutom sitter öppningen till motorluckan på 996:or som en elknapp i instegslisten och inte som ett handtag i armbågshöjd då kan sitter i förarstolen. De kollade motorutrymmet och kommenterade på att det var en smutsfläck på oljepåfyllningenlocket, dessutom sa de att det var en turbo eftersom man kunde se fläkten i luckan, två humorpoäng där.

Sedan blev det lite snack vid kollen och även lite prat om beläggen eftersom de såg lite slitna ut tyckte han, det är fortfarande 10 mm, men när jag sa att den inte sagt något om detta i datorn och den sndra såg likadan ut så var det definitivt OK.

Provbromsning var inte så allvarligt, jag hade ju värmt upp dom en hel del på väg dit eftersom den stått i nära 6 månader. Man kör ju inte fyrhjulsdrivna bilar i bromstestaren, det är ju inte så bra ...

Slutbetyg, mycket bra inställning och de är ju bilintresserade vilket ju är ett klart plus ;)

Jeppe: Inte för att jag tvivlar men 70000 fordon blir c:a 20st om dagen i c:a 15 år konstant om man drar igenom 20 bilar per dag. Inte vet jag hur länge du jobbat hos ASB men du har dragit in runt 14 mille om man räknar 200:- i snitt...-D

FP
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

15 år är väl tveksamt att han skulle ha jobbat men kanske 10 år och då är det ca. 31 bilar om dagen.

___
//Ulf
Kan man hinna med detta? Blir inte många minuter över till rast/vila/mat då...) Jeppe, du får klarlägga...

FP
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
med tanke på hur snabbt det går även om man besiktigar ett gammalt lik med många fel så är 20st om dagen inte så mkt ändå tycker jag. 15min i snitt per bil blir ju 5 arbetstimmar/dag, 3 timmar över till rast/förseningar/annat arbete. Men det verkar ju vara löpande band principen hos SBP... tycker 300kr är dyrt nu när man tänker efter... vad vet jag, har ju bara varit där 4ggr =)
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
JAg har aldrig haft några problem med bilprovningen här i Enköping utan det är lite kul när man tex kommer in med bubblan, smårace stolar, bur & 150hk flera gånger har jag fått kört den fram på lyftarna & rundan utanför..
varför! jo för dom e lite kraftiga & kommer inte in i bilen.. sen undrar dom alltid varför min 44hk e så pigga när dom kollar in dom dubbla dellorto 48:erna & skrattar.. näe dom rockar!
okey dom har slagit ner på saker som hastigsmätarn inte funkar (kör på 5" varvräknaren) & sånt men däremot aldrig att bilen varit för låg.. jag fastnar varje gång jag ska in i hallen, men dom har säkert dåliga dagar dom också, ska bli kul på första bes. med bmw hmm
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Pelle: Men ska man hinna med 31 bilar per dag så ger det 15 minuter över till annat...Och detta förutsätter även att man gör detta VARJE dag förutom lör, sön, röda dagar samt 5 veckors semester.

Och tar det verkligen bara 15 min per bil i snitt?

___
//Ulf
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Ja inte vet jag, är inte planerare på SBP =) Tror nog jesperados siffra var uppskattningsvis därav frågetecknen när man börjar räkna, vad vet jag.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Siffran var uppskattad, men ganska korrekt. Jag skulle däremot inte skrivit 70000 bilar, för det är inte riktigt sant. Jag har utfört ca 70000 förrättningar skulle det stått. Detta inkluderar även efterkontroller, småekipage på lastilsbana mm.
Efterkontroller tar ofta ca fem minuter. Bil och lätt släp över grop tar ofta ca 10 minuter för ett arbetslag osv...

Jeppe

Äntligen uppklarat, du får inte komma med påståenden som gör att man knappt kan somna, som igår....))))

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.