AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
803

En snabbfråga om att låna tyskens plåtar

GROL
Jag har blivit lovad att få låna tyskens plåtar mot att jag lämnar Briefet i hans ägo. Jag får en kopia på briefet och han skriver under att så fort han får plåtarna så går han och avregar den i Tyskalnd och skickar mig sedan briefet. Är det nån som gjort så tidigare? Jag har läst att man alltid ska se att man får briefet med sig så den här händelsen motsäger ju allt jag läst och lärt mig? Så detta borde jag väl inte gå med på? Jag vet att det kan vara svårt för Tysken att avregga bilen när han får skyltarna.

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag skulle personligen köpa de röda exportskyltar, för €150, och slippa risken att breifet aldrig kommer fram till dig.

€150 är så lite pengar, när man tänker på vilket strul det kan ställa till med om tysken inte skickar upp breifet i efterhand.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Att inte köpa de röda skyltarna i det här fallet tycker jag verkar dumsnålt. Men det är min uppfattning. Som Sim säger, för bara 150 euro är du säker.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Håller med övriga. I mitt fall när jag hämtade hem en bil i januari så ville säljaren gå tillväga på samma sätt som du besrkriver GROL men jag fick honom att ändra sig och fick breifet med mig hem. Så jag körde hem på förre ägarens skyltar och skickade tillbaka dem rekommenderat när bilen reggades i Sverige.
GROL
Stout,
Va du tvungen att ha hans skyltar tills du hade reggat bilen? Jag menar kan du inte skicka tillbaka dessa innan du har reggat bilen? Vad exakt behöver man ha med sig när man åker till en regbesiktning och hur går den till? Räcker det att man beställer tid och har med sig briefet?

ab
72
abbe83
740IA 99
520im-01
Du ska ha med breifet bara. Importerade en bil från Danmark som var avställd, hade inga plåtar men bes gubben sa att det var ok.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Nej, jag var inte tvungen, men jag ville köra med bilen. Jag kom hem på lördagen, besiktigade på tisdagen och fick de nya skyltarna på torsdagen. Du kan ju skicka iväg dem så fort du kommer hem men då får du heller inte köra med bilen.

Ja, beställ tid i förväg och ha med dig briefet till bilprovningen, det är allt. Sen får du en du ju betala registreringsavgiften. Skrotavgiften kommer när du betalar skatten.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Givetvis skall du ha med dig originalbriefet. Får du inte det så skall du låta bli. Den som har originalbriefet äger bilen. Vad händer om han ej vill skicka briefet till dig? BB accepterar ej kopior på briefet vid regbes.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Antagligen är säljaren lite rädd då skyltarna är personliga i DE dvs ej bilbundna.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Hej!

Har själv åkt hem utan Brief en gång, men det var från en Volvo firma.

När jag kört hem på tyskens skytlar har jag tagit med mig briefet hem, besiktigat bieln och sedan skickat tillbaka ett specialintyg som Bilprovningen/vägverkat har och med detta kan tysken ställa av sin bil hemma i Tyskland. Har fungerat bra alla gånger.

Så åk aldrig hem utan Brief om det inte är en störra auktoriserad firma typ Volvo eller BMW.

Lycka till.

mvh

ps. anledning att du måste åka utan brief kan vara att det är en leasing bil och briefet är på banken .ds
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.