AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
918

Varför är min 320 trögstartad?

Hej ! Har en 320i -97:a och den är otroligt trögstartad.

Fenomenet började för ca 2 månader sen. När det var -10 eller kallare ville inte bilen starta med en gång. Till slut, efter x antal, försök startade bilen. Ibland kunde jag få hålla på en 10 minuter innan den hoppade igång och då kunde jag stänga av bilen igen för att direkt starta den igen. Då var det inga problem.

Nu spelar det ingen roll vad det är för temperatur ute. Och nu är det mer regel än undantag att den inte startar. Men fenomenet är det samma. Jag får alltid igång bilen, men det kan ta upp till 15 min och 20 försök innan den hoppar igång.

När jag vrider om tändningen snurrar starmotorn och det hörs inga konstiga ljud. Bilen uppför sig normalt förutom att den inte startar. Eftersom mina bilkunskaper är likamed noll så har jag självklart lämnat in bilen på en verkstad. Dom har hittat två fel. Ena gången var det ett spjäll som talar om om bilen är varm eller inte som var trasigt. Men det hjälpte inte att byta det. Andra gången var det en kallstartsventil som var trasig. Men det hjälpte inte att byta den heller. Tredje gången hittade som inget. Ironiskt nog så har bilen startat varje gång den har varit på verkstaden. Men fjärde(i fredags 18/3) gången startade inte bilen för dom (verkstaden). Killen som då höll på med bilen låste och låste upp bilen med fjärrlarmet. Hoppade in i bilen igen och försökte starta. Då hoppade bilf*n igång. Så jag fick tillbaka bilen över helgen för att prova hans teori. Att det är larmet som "stänger av" bensinpumpen. Nu har jag provat att låsa och låsa upp bilen varje gång den inte startar men självklart hjälpte inte det. I morgon ska jag lämna in bilen för femte gången och då kommer dom att byta två relän till larmet. Ett som "stänger av" startmotorn och ett som "stänger av" bensinpumpen. Får se om det hjälper. annars får jag väl ringa en utdrivare, för jag börjar tro att biljäv**n är besatt.

Är det någon som trors sig veta eller som vet vad det är för fel?
Lundqvisten
Dålig konstruktion av bil elektronik,mm. Byt till en riktig bil ifrån 90 talets början. Dagens bilar är så överfulla av elektronik att de ej längre fungerar tillfredställande. Vem vill dras med ett sådant elände. Dessutom rostar de bort till kompost på några få år.
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Jag tycker att det låter som verkstan byter en massa prylar (som du får betala) utan att veta om dom verkligen är sönder.
Varför ska dom tex. byta reläet till startmotorn? den fungerar ju!

Mitt tips är att lämna den till en auktoriserad BMW verkstad, för elektroniken i din bil är trotts allt ganska så avancerad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.